Samgåendet mellan Lindorff och Intrum Justitia slutfört och skapar branschens ledande leverantör av kredithanteringstjänster

Idag, den 27 juni 2017, har sammanslagningen av Intrum Justitia och Lindorff slutförts och Lock TopCoAS (moderbolag i Lindorffkoncernen) med samtliga dotterbolag ägs av Intrum Justitia AB (publ). VD och Koncernchef i det nya bolaget blir Mikael Ericson, i enlighet med vad som kommuncerats den 9 juni 2017.

Den 12 juni 2017 godkände EU-kommissionen sammanslagningen av Intrum Justitia och Lindorff. Godkännandet är villkorat av att Lindorffs verksamhet i Danmark, Estland, Finland och Sverige samt Intrum Justitias verksamhet i Norge avyttras, enligt vad som kommunicerats den 18 maj 2017.

Sammanslagningen av Intrum Justitia och Lindorff skapar en ledande aktör inom kredithantering med lokal närvaro på 23 marknader i Europa och ett team på ca 8 000 anställda som är dedikerade till att verka för en sund ekonomi.

“Detta är en viktig milstolpe, inte bara för de här två enastående företagen, utan för hela kredithanteringsbranschen. Genom att gå samman kommer både lokala och globala kunder att kunna dra nytta av vår paneuropeiska plattform, förbättrad service, innovativa lösningar och bästa tänkbara regelefterlevnad. Jag är verkligen glad över att vi har nått den här dagen och jag ser fram emot att leda det här företaget,” säger Mikael Ericson, VD och Koncernchef i det sammanslagna bolaget.

“Jag är mycket glad att sammanslagningen av de här två starka företagen nu har slutförts.  Tillsammans kommer Intrum Justitia och Lindorff forma en marknadsledare som kommer att leverera ett signifikant värde till såväl kunder som aktieägare och samhället i stort genom att vi nu skapar en välpositionerad och respekterad aktör i den här branschen, både vad gäller expertis och geografisk räckvidd,” säger Lars Lundquist, Styrelseordförande i Intrum Justitia.

De här två bolagen passar varandra väl och kommer tillsammans att leda den framtida utvecklingen inom kredithanteringstjänster. Nordic Capital ser framemot att fortsätta stödja det sammanslagna, noterade bolaget och vi ser en stark potential för framtida värdeskapande,” säger Kristoffer Melinder, Managing Partner, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capital Funds.

I samband med transaktionens slutförande har styrelsen för Intrum Justitia idag, genom att använda bemyndigandet från den extra bolagsstämman den 14 december 2016, beslutat att emittera 59 193 594 nya aktier till en teckningskurs om 296,70 kronor per aktie till Lindorffs ägare, varefter de äger 45% av aktierna i Intrum Justitia i enlighet med vad som kommunicerades i december 2016.

I samband med emissionen av aktier har Intrum Justitia förberett ett prospekt vilket kommer att godkännas av Finansinspektionen omkring den 28 juni 2017. Prospektet kommer att offentliggöras på Intrum Justitias webbplats, www.intrum.com.

Lindorff kommer att konsolideras i Intrum Justitias räkenskaper från den 30 juni 2017.

Presskontakt:
Katarina Janerud, Communication Manager,
NC Advisory AB, advisor to the Nordic Capital Funds
Tel: +46 8 440 50 69

Om Intrum Justitia:

Intrum Justitia erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och långsiktig lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 4 200 anställda i 21 länder. Koncernens omsättning uppgick 2016 till 6,1 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com

Om Lindorff:

Lindorff har hjälpt människor hantera krediter i över 100 år. Huvudkontoret finns i Oslo i Norge, i samma stad där Eynar Lindorff grundade företaget 1898. I dag har Lindorff 4 400 anställda i tolv länder runt om i Europa, som hjälper kunderna tillbaka till en tillvaro med bättre ekonomi. Nordic Capital Fund VIII är majoritetsägare i Lindorff, som erbjuder såväl inkassotjänster och köp av fordringar som betalnings- och faktureringstjänster. År 2016 uppgick Lindorffs nettoomsättning till 647 MEUR (2015: 534 MEUR). Mer information finns på www.lindorff.com

Om Nordic Capital:

Nordic Capitals private equity-fonder har sedan 1989 investerat i medelstora företag framförallt i Norden.   Genom att vara en engagerad ägare och genom ett fokus på strategisk utveckling och operativa förbättringar skapar Nordic Capital förutsättningar för värdeökning i sina investeringar. Nordic Capitals fonder investerar i företag i norra Europa och i utvalda investeringsmöjligheter internationellt. Den senaste fonden är Nordic Capital Fund VIII med 3,5 miljarder EUR i tillgängligt kapital från internationella institutionella investerare som t.ex. pensionsfonder. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey, Kanalöarna. Rådgivare till fonderna är NC Advisory-bolagen i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. Mer information om Nordic Capital finns på www.nordiccapital.com