Den globala bästsäljaren ‘The Swarm’ blir NENT Groups största Viaplay Original hittills

• Frank Doelger (‘Game of Thrones’) är exekutiv producent för nästa Viaplay Original
  • Engelskspråkig thriller med miljötema är en samproduktion mellan NENT Group, Rai Fiction, France Télévisions, Intaglio Films och ndF International Production
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 30 originalproduktioner under 2020

Nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, är den internationella miljöthrillern ‘The Swarm’. Den flerfaldiga Emmy Award-vinnaren Frank Doelger (‘Game of Thrones’) är exekutiv producent för dramaserien i åtta delar som är baserad på Frank Schätzings bästsäljande roman. ‘The Swarm’ har exklusiv nordisk premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

‘The Swarm’ berättar historien om en av mänskligheternas största utmaningar. En grupp forskare får i uppdrag att undersöka varför havsdjur världen över har börjat bete sig märkligt. De upptäcker att havet hyser en mystisk kollektivintelligens som lider av effekterna från föroreningar, och har bestämt sig för att slå tillbaka.

Den engelskspråkiga serien är en samproduktion mellan NENT Group, Italiens Rai Fiction, France Télévisions och Tysklands Intaglio Films (en joint venture inom produktion mellan Beta Film och ZDF Enterprises) och ndF International Production. Frank Schätzing och ndFs Eric Welbers blir exekutiva producenter tillsammans med Doelger. Inspelningen börjar senare i år.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Teamet som gör den här högst aktuella boken till en serie är fantastiskt. Det här är en unik och viktig berättelse som visar oss en planet som är farligt obalanserad. ‘The Swarm’ blir en komplex, ambitiös och visuellt häpnadsväckande serie. Samtidigt är det en statement-produktion från NENT Group och våra partners som ger spänning och väcker medvetenhet hos tittare i Norden och i hela världen.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa åtminstone 30 originalproduktioner under 2020. Under de senaste sex månaderna har Mias magiska värld’; säsong två av ‘Hand i hand’; ‘Box 21’; ‘Konsten att leva längre’; säsong tre av ‘Ockupationen’; säsong tre av ‘Det stora experimentet’; ‘Food & Fire’; säsong ett avFörhöret’; ‘Aniara’; ‘Besatt’; säsong ett av ‘Älska mig’; säsong ett av ‘Fixi i Playland’; och säsong ett av ‘Heder’ haft nordisk premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica; säsong två av ‘Friheten’; Perfect People’; säsong två av Förhöret’; Huss’; säsong två av Den som dräper’; säsong två och tre av Fixi i Playland’; säsong två av Heder’; Vikingarnas sista resa’; ‘Lyckoviken; ‘Tjockare än vatten’; säsong två av ‘Advokaten; säsong två av Älska mig; ‘Maskineriet’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Åreakuten’; Partisan; säsong ett och två av ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; och ‘Cold Courage’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; och ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i en minoritetsandel i Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Corporate Communications Manager; +46 73 699 26 95)