NENT Group blir hemvisten för alpin och nordisk vintersport från 2021

• NENT Group har tecknat ett flerårigt exklusivt nordiskt avtal som tar vintersport i världsklass till Viaplay, Viafree, Viasat och NENT Groups fri-TV-kanaler
  • NENT Group kommer att visa mer än 500 timmar direktsänd vintersport varje säsong
  • Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har förvärvat exklusiva nordiska medierättigheter till ett omfattande urval av världens ledande vintersporttävlingar från Infront Sports & Media. Det femåriga avtalet säkrar de mycket populära FIS Alpine Ski World Cup (alpina världscupen) och FIS Cross Country World Cup (världscupen i längdskidåkning), och mycket mer, för NENT Groups plattformar och kanaler och förstärker därmed NENT Groups position som den naturliga hemvisten för Nordens allra bästa sportupplevelser.

Från 2021 kan alla sportintresserade njuta av direktsänd vintersport i världsklass från samtliga FIS World Cup-discipliner på NENT Groups streamingtjänster Viaplay och Viafree, Viasat betal-TV-kanaler och fri-TV-kanaler*:

• Alpina världscupen – herrar och damer (FIS Alpine Ski World Cup)
  • Världscupen i längdskidåkning – herrar och damer (FIS Cross Country World Cup)
  • Världscupen i backhoppning – herrar och damer (FIS Ski Jumping World Cup)
  • Världscupen i nordisk kombination – herrar (FIS Nordic Combined World Cup)
  • Världscupen i snowboard – herrar och damer (FIS Snowboard World Cup)
  • Världscupen i freestyle och freeskiing – herrar och damer (FIS Freestyle Ski and Freeski World Cup)

Avtalet omfattar även världsmästerskapen i längdskidåkning, alpint, backhoppning, nordisk kombination, snowboard, freestyle och freeskiing åren 2023 och 2025 (FIS World Ski Championships).

Vintersport har en lång och djup tradition i Norden med bevisad kapacitet att engagera miljontals tittare, och har under decennier skapat många av Sveriges största sportögonblick. NENT Group kommer att bygga vidare på dessa fantastiska händelser och skapa en komplett upplevelse för alla de som idag tittar på skidåkning, och för att attrahera nästa generations skidintresserade tittare.

Sedan juni 2018 har NENT Group säkrat eller förnyat en rad premiumsporträttigheter, inklusive Premier League, Bundesliga, Ligue 1, Formel 1, IndyCar, IHF World Handball Championship och EHF European Handball Championship, European Tour Golf och Ryder Cup, och danska rättigheterna till UEFA Euro 2020.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Det här avtalet är en mycket viktig milstolpe för NENT Group och jag ser det som lika viktigt som när vi förvärvade rättigheterna till Ishockey-VM 1989 och OS 2011. Med Stenmark, Kalla och Kirvesniemi till Bjørgen och Dæhlie, och många andra fantastiska skidåkare, har vintersporten skapat några av Nordens genom tiderna största idrottsstjärnor. Att vi tar vintersporten till alla våra plattformar, med Viaplay i spetsen, förstärker återigen NENT Groups position som den ledande nordiska hemvisten för sportupplevelser i världsklass.”

Bruno Marty, Senior Vice President Winter Sports, Infront: “Infronts DNA är djupt rotat i vintersport och vi ser att det här avtalet är ett viktigt steg mot att säkra sportens framtid. Vi vet att NENT Group kommer att tillhandahålla en unik distribution över alla sina plattformar med högkvalitativa sändningar över fri- och betal-TV, och där deras långa erfarenhet inom streaming kommer att ta vintersporten till en yngre publik än vad som gjorts tidigare.”

Kim Mikkelsen, Sportchef, NENT Group: “Varje vecka underhåller vintersport miljontals tittare över hela Norden. Vårt enastående produktionsteam och våra expertkommentatorer kommer att jobba med de här rättigheterna så att tittarna får den bästa möjliga upplevelsen, precis som vi gör med Ishockey-VM. Nu kan alla de som älskar vintersport under varje säsong se fram emot mer än 500 timmar av enastående tävlingar på våra ledande TV- och streamingplattformar.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League, Premier League, Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

*Rättigheterna till ett fåtal specifika World Cup-evenemang ingår inte i avtalet med Infront.