• Viaplay Group/

NENT Group förvärvar de exklusiva UEFA Champions League och UEFA Europa League rättigheterna i Baltikum

• 138 matcher från UEFA Champions League, 141 matcher från UEFA Europa League och 141 matcher från UEFA Europa Conference League kommer direktsändas på Viaplay varje säsong i Estland, Lettland och Litauen
  • NENT Group har redan de exklusiva baltiska rättigheterna till Formel 1, NHL och Bundesliga
  • Viaplay lanseras i Baltikum den 9 mars 2021 med ett månatligt pris på EUR 9,99

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har säkrat de exklusiva rättigheterna att visa fotboll från UEFA Champions League, UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League i Estland, Lettland och Litauen från och med säsongen 2021/2022 till och med säsongen 2023/2024. Som nästa steg i en ambitiös global expansion lanserar NENT Group sin streamingtjänst Viaplay i de tre baltiska länderna den 9 mars 2021, och bolagets förvärv att rättigheterna till Europas ledande turneringar inom klubbfotboll utgör en milstolpe på den baltiska streamingmarknaden.

UEFA Champions League är den främsta turneringen inom europeisk klubbfotboll och samlar kontinentens 32 främsta lag och världens bästa spelare. Tittare i Baltikum kommer att kunna följa lag som Liverpool, Manchester United, Bayern Munich, FC Barcelona, Real Madrid, Juventus och Paris Saint-Germain, samt globala superstjärnor som Lionel Messi, Mohamed Salah, Robert Lewandowski, Neymar, Paul Pogba, Paulo Dybala, Eden Hazard och många fler.

Varje säsong kommer Viaplay att direktsända 138 matcher från UEFA Champions League och 141 matcher från UEFA Europa League, Europas sekundära turnering för klubblag, i Baltikum. Viaplay kommer att visa 141 direktsända matcher från nya UEFA Europa Conference League, där FK Panevėžys, FK Sūduva och FK Kauno Žalgiris (Litauen) och FK Liepāja, FK RFS och Valmiera FC (Lettland), samt två estniska lag, går in i kvalspelet 2021. Utvalda matcher från alla turneringar kommer visas med lokala kommentatorer.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Att bli den exklusiva baltiska hemvisten för världens mest prestigefyllda turnering inom klubbfotboll är en game-changer. UEFA Champions League är en rättighet i världsklass som är enormt populär i Baltikum. Viaplays engagerande utbud av sport, filmer, serier och originalinnehåll kommer att erbjuda något unikt till tittare i Estland, Lettland och Litauen. Vi kommer till Baltikum för att underhålla, visa innovation och ta en ledande roll. Våra abonnenter kan se fram emot direktsänd fotboll när den är som bäst samt ytterligare förvärv av sporträttigheter.”

Guy-Laurent Epstein, UEFA Marketing Director: “NENT Group har varit en långvarig och värdefull partner till UEFA under många år och vi är glada att vårt partnerskap nu täcker Estland, Lettland och Litauen. Vi ser fram emot NENT Groups innovativa sätt att göra UEFA:s klubbturneringar tillgängliga för fotbollsfans i Baltikum.”

Viaplay lanseras i Baltikum med ett paket (inklusive sport) som kostar EUR 9,99 per månad. NENT Group har redan säkrat de exklusiva baltiska rättigheterna till motorsport från Formel 1, ishockey från NHL och fotboll från Bundesliga.

Över de kommande fem åren förväntas streamingpenetrationen i de baltiska länderna att öka från 15 % av hushåll till upp till 50 %, där antalet abonnenter visar en genomsnittlig årlig tillväxt på upp till 40 %.

Tidigare i år förlängde NENT Group sina exklusiva danska rättigheter till UEFA Champions League och förvärvade de svenska, norska och finska rättigheterna till UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League fram till 2024. NENT Group är det enda mediebolaget i världen som har visat varje UEFA Champions League-säsong sedan turneringen lanserades 1992.

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler.

I Norden har NENT Group rättigheterna till Premier League (SE/NO/DK/FI), IIHF hockey-VM (SE/NO/DK/FI/IS) och svenska herrlandslaget i fotbolls kvalmatcher (SE) till 2028; NHL (SE/NO/DK/FI/IS) och FIS vintersport (SE/NO/DK/FI) till 2026; Bundesliga (SE/NO/DK/FI/IS) till 2025; och UEFA Europa League (SE/NO/FI), UEFA Champions League (DK) och Formel 1 (SE/NO/DK/FI/IS) till 2024. Företagets portfölj omfattar även IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)