NENT Group lanserar BEAT Diabetes-initiativ och stiftelse

• NENT Groups BEAT Diabetes-initiativ fokuserar på Hälsotech, Hälsosam livsstil och Inkludering och välmående
  • NENT Group investerar minst SEK 2,5 miljoner i BEAT Diabetes-stiftelsen varje år från och med 2020
  • Över 1,5 miljoner människor lever idag med diabetes i Norden

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, lanserar idag BEAT Diabetes, ett långsiktigt nordiskt initiativ för att ta sig an den globala diabetesutmaningen. NENT Group ska även lansera BEAT Diabetes-stiftelsen, en oberoende enhet som NENT Group kommer att investera minst SEK 2,5 miljoner i varje år från och med 2020 för att öka medvetenheten och samla in pengar för de som lever med typ 1- och typ 2-diabetes.

Genom BEAT Diabetes-initiativet och stiftelsen ska NENT Group samarbeta med personer och organisationer som brinner för att öka medvetenhet och driva positiv förändring i tre viktiga områden:

• Hälsotech – utveckla innovativa digitala lösningar för att stötta diabetespatienter och andra som drabbas av sjukdomen
  • Hälsosam livsstil – främja ett hälsosamt och aktivt liv för att förebygga diabetes
  • Inkludering och välmående – ta itu med stigma kopplat till diabetes och främja psykisk hälsa hos patienter och andra som drabbas.

NENT Groups engagemang i kampen mot diabetes började 2017 med lanseringen av den första Diabetesgalan i Sverige. På två år har detta årliga evenemang samlat in över SEK 12 miljoner för diabetesforskning. Dessutom visar NENT Group regelbundet originalproducerade diabetesrelaterade dokumentärer och TV-program på sina streamingtjänster och TV-kanaler.

Över 1,5 miljoner människor lever idag med diabetes i Norden enligt Internationella Diabetesfederationen. I regionen lever också det högsta antalet människor med typ 1-diabetes i världen per capita.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Som Nordens ledande underhållningsföretag engagerar vi miljontals människor varje dag. Under de senaste tre åren har vi använt vår räckvidd för att öka medvetenheten och samla in pengar till kampen mot diabetes för att ta itu med detta snabbt växande globala problem som påverkar över 400 miljoner människor världen över. Vi ser nu en möjlighet att öka våra ansträngningar ytterligare genom att samla partners över hela Norden inom tre viktiga områden: Hälsotech, Hälsosam livsstil och Inkludering och välmående. Namnet BEAT Diabetes hänvisar till NENT Groups värderingar Bravery, Equality, Appreciation och Trust. Alla dessa är viktiga värdeord när vi ska göra verklig skillnad genom att samarbeta med andra som brinner för kampen mot diabetes.”

NENT Groups diabetes-relaterade aktiviteter är del av företagets övergripande sustainability-strategi. Mer information finns här.

press@nentgroup.com
(eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)