NENT Group lanserar norska dramakomedin ‘Pernille’ som nästa originalproduktion

• Serie skapad av Henriette Steenstrup (‘Ragnarok’; ‘Lilyhammer’; ‘Barn’)
  • NENT Groups senaste norska originalserie ‘Maskineriet’ den mest framgångsrika premiären för en Viaplay-produktion
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 30 originalproduktioner under 2020

Familjer, frustration och tillfredställelse är teman i norska dramakomedin ‘Pernille’, som blir nästa originalserie från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag. Serien i sex delar är skapad och skriven av prisbelönta norska skådespelaren Henriette Steenstrup, som även spelar huvudrollen, och har exklusiv premiär i Norden på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under 2021.

Tre tonåringar och en åldrande far att ta hand om hemma, 30 barn att sköta på jobbet och ingen tid för någon av dem – livet som arbetande förälder är verkligen ingen lek för Pernille, spelad av Henriette Steenstrup (‘Ragnarok’; ‘Lilyhammer’; vinnaren av prestigefyllda Dragon Award för bästa skådespeleri på Göteborgs Filmfestival 2020 för ‘Barn’). Och hur ska hon någonsin hinna med sitt kärleksliv?

Inspelningen av ‘Pernille’ (norsk titel: ‘Pørni’; engelsk titel: ‘Suck It Up’) pågår i Oslo. Serien produceras av Bård Fjulsrud (‘Nobel’) och Ida Håndlykken Kvernstrøm (‘Unge lovende’) på Monster och Gunnar Vikene (NENT Groups ‘Ockupationen’) står för regin tillsammans med Charlotte Blom (‘Nästa sommar’).

NENT Groups senaste norska originalserie, thrillern ‘Maskineriet’, hade exklusiv premiär på Viaplay den 24 maj. Serien streamades fler gånger under sina första 24 timmar än någon annan Viaplay-produktion hittills, tack vare Viaplays snabbväxande kundbas och ett högt kundengagemang. Vid slutet av mars hade NENT Group 2 510k betalande Viaplay-abonnenter.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Vår senaste originalserie är värmande, frustrerande och glädjande på en och samma gång – precis som att vara förälder. Henriette Steenstrups karriär fortsätter att nå nya höjder och ‘Pernille’ blir hennes mest personliga projekt hittills, med en komplex huvudkaraktär som i tysthet lever ett hjältemodigt liv och kommer att tilltala tittare överallt. Vår senaste succéserie ‘Maskineriet’ slår idag rekord i Norden och vi fortsätter att investera i branschens bredaste och bästa streamingupplevelser.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa åtminstone 30 originalproduktioner under 2020. Under de senaste sex månaderna har ‘Maskineriet’; säsong två av ‘Advokaten’; ‘Cold Courage’; ‘Lars’; ‘Vikingarnas sista resa’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Tjockare än vatten’; ‘Barnens drottning’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Mias magiska värld’; säsong två av ‘Hand i hand’; ‘Box 21’; ‘Konsten att leva längre’; och säsong tre av ‘Ockupationen’ haft nordisk premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Orca’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong två och tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Lyckoviken’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Åreakuten’; ‘Partisan’; säsong ett och två av ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; och ‘Kommando’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; och ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)