NENT Group lanserar Viaplay i Nederländerna med exklusiva rättigheter till Formel 1® och Bundesliga

• NENT Group lanserar Viaplay i Nederländerna under första kvartalet 2022
  • Brett innehållsutbud kommer att inkludera exklusiv bevakning av Formel 1® och Bundesliga, tillsammans med Viaplay Originals, internationella filmer och serier samt barninnehåll
  • NENT Group har som mål att ha minst 4,5 miljoner internationella abonnenter vid slutet av 2025 samt att samtidigt öka antalet nordiska abonnenter till cirka 6 miljoner

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, lanserar sin streamingtjänst Viaplay i Nederländerna under första kvartalet 2022 som nästa steg i en pågående internationell expansion. Viaplay blir den exklusiva nederländska hemvisten för Formel 1® i ett treårigt avtal till 2024 och Bundesliga fotboll fram till 2029, och kommer att erbjuda tittare en unik kombination av premium direktsänd sport, Viaplay Originals, internationella filmer och serier samt barninnehåll.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Nederländerna är en ideal marknad för Viaplay och ett väldigt attraktivt nästa steg i vår ambition att bli Europas främsta streamingbolag. Våra långsiktiga och flermarknadspartnerskap med nyckelsporträttighetsinnehavare, tillsammans med vårt ständigt ökande utbud av eget och exklusivt innehåll, möjliggör för oss att erbjuda nederländska tittare något nytt och unikt. När vi tar Viaplay till en ny marknad ser vi efter tydliga möjligheter att växa, tänka nytt, samarbeta och ta ledarskap. Nederländerna levererar på samtliga punkter.

“Givet innehållsutbuden vi nu kommer att ha på våra internationella marknader, är jag trygg att vi minst kommer att möta vårt mål på 4,5 miljoner internationella abonnenter vid slutet av 2025. Vi ser fram emot att dela ytterligare uppdateringar under de kommande månaderna och på vår nästa kapitalmarknadsdag i slutet av september.”

Entusiasmen och passionen för Formel 1® i Nederländerna växlas för närvarande upp då 23-åriga Red Bull Racing-stjärnan Max Verstappen accelererar mot toppen inom sporten och kämpar för sin första världstitel.

Från att blivit den yngsta Formel 1®-föraren någonsin vid Australiens Grand Prix 2015 och sportens yngsta förare att vinna ett lopp vid Spaniens Grand Prix 2016, har Verstappen kammat hem 11 vinster, 46 pallplatser och en topp tre-plats i både FIA Formel 1 Världsmästerskap 2019 och 2020.

Den lokala attraktionskraften av Formel 1® ökar ännu mer då Nederländernas Grand Prix återvänder från 2021, som ger nederländska supportrar möjligheten att se världens bästa förare tar sig an de berömda höga kurvorna vid strandbelägna racerbanan Zandvoort för första gången på 36 år.

I Nederländerna kommer Viaplay att direktsända samtliga Formel 1®-lopp, samt alla kval och träningspass, under säsongerna 2022-2024. Bevakningen kommer att ledas av nederländska kommentatorer och experter i världsklass, och att inkludera omfattande och innovativa studioprogram. Varje år kommer Nederländernas Grand Prix visas på en ‘free-to-air’ basis i Nederländerna. Viaplay kommer även göra sex lopp, inklusive Nederländernas Grand Prix, tillgängliga på en ‘free-to-view’ basis, samt höjdpunkter från alla evenemang.

Bundesliga är en starkt attraktiv sporträttighet i Nederländerna, med lokala stjärnor som Justin Kluivert (RB Leipzig), Jeremie Frimpong (Bayer 04 Leverkusen), Javairô Dilrosun (Hertha Berlin), Jeremiah St. Juste (Mainz 05) och mer än 20 andra nederländska spelare som för närvarande spelar i Tysklands högsta fotbollsliga. Viaplay kommer att visa mer än 300 direktsända matcher från Bundesliga och Bundesliga 2 varje säsong, samt den tyska supercupen och Bundesligas uppflyttnings- och nedflyttningskvalmatcher. Viaplays Bundesliga-bevakning kommer att inkludera nederländska kommentatorer och studioprogram.

Jämsides den unika sportportföljen är NENT Group Nordens ledande producent av originaldrama, med fler än 40 originalproduktioner planerade att ha premiär under 2021. Viaplay kommer att visa ett brett utbud av nordiska och internationella Viaplay Original-serier och -filmer, inklusive lokala nederländska Viaplay Originals med en mängd som gradvis byggs över tid. NENT Group har dessutom långsiktiga partnerskap med stora amerikanska och internationella studios.

Idag har 98% av de 8 miljoner nederländska hushåll en bredbandsuppkoppling och 90% betalar för ett TV-abonnemang. Av de 7,9 miljoner hushåll abonnerar 3,8 miljoner på en videostreamingtjänst med cirka 1,6 abonnemang per hushåll. Totala antalet videostreamingabonnemang beräknas att öka från 6,1 miljoner 2020 till 10,3 miljoner 2025, och penetrationen av videostreamingtjänster från 48% till 66%. Antalet abonnemang per hushåll förväntas att öka till 1,9. Intäkterna från videostreamingtjänster i Nederländerna beräknas att öka från cirka EUR 440m 2020 till EUR 845m 2025 (källa: Ampere Analysis).

Lanseringsdatum, prissättning och paketering av Viaplay i Nederländerna kommer att annonseras i sinom tid.

Viaplay är idag tillgängligt i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen i augusti och i USA i slutet av 2021, följt av Nederländerna under första kvartalet 2022 och sedan fyra ytterligare marknader vid slutet av 2023.

NENT Groups partnerskap med Formel 1® och Bundesliga täcker nu 10 europeiska marknader. I april tecknade NENT Group ett historiskt avtal med Bundesliga till 2029 i Norden, Baltikum och Polen, och blir den polska hemvisten för Formel 1® från 2023.

NENT Group bjuder in till en telefonkonferens för investerare och analytiker idag klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York. Använd följande länk för att delta i telefonkonferensen: https://edge.media-server.com/mmc/p/ygspopne

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare fyra marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)