NENT Group och Elisa lanserar den kombinerade streamingtjänsten Elisa Viihde Viaplay i december

• Elisa Viihde Viaplay blir tillgängligt i Finland från och med den 3 december
  • Tjänsten kombinerar Viaplays ‘Film & Serier’-paket med Elisa Viihde Aitio
  • Elisa Viihde Viaplay kommer att kosta EUR 12,99 per månad

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, och Elisa, Finlands marknadsledande telekomoperatör, lanserar sin kombinerade streamingtjänst Elisa Viihde Viaplay i Finland den 3 december. Som tidigare meddelats kommer Elisa Viihde Viaplay föra samman Viaplays nordiska originalproduktioner, Hollywoodfilmer och serier samt högkvalitativa barninnehåll med Elisa Viihde Aitios originalserier och breda utbud av finska filmer.

Elisa Viihde Viaplay kommer att kosta EUR 12,99 per månad och inkluderar allt innehåll som för närvarande finns i Viaplays finska ‘Film & Serier’-paket och på Elisas streamingtjänst Elisa Viihde Aitio. Kunder som har Viaplays ‘Film & Serier’-paket eller Elisa Viihde Aitio har haft tillgång till båda tjänster sedan den 30 juni.

NENT Group kommer att ansvara för Elisa Viihde Viaplays teknik och analys, medan Elisa kommer att hantera försäljning, marknadsföring och kundsupport. Båda parterna kommer att fortsätta investera i innehåll till tjänsten.

Utöver den kombinerade tjänsten erbjuds även ett Elisa Viihde Viaplay ‘Total’-paket som för EUR 34,99 per månad inkluderar Viaplays premiumsportinnehåll som Premier League, Bundesliga, NHL och KHL. NENT Group har fullt ägarskap av Viaplays sportinnehåll och förblir ansvarig för all marknadsföring av sport samt relaterade produktionsaktiviteter i Finland.

Kim Poder, Chief Commercial Officer, NENT Group: “Detta partnerskap handlar om att ta streaming i Finland till nästa nivå. Vi ser betydande tillväxtpotential i Finland och kommer fortsätta att investera i innehåll för den finska marknaden. Att ta Elisa Viihde Viaplay till finska tittare tillsammans med Elisa kommer hjälpa oss förverkliga våra ambitioner ännu fortare.”

Ani Korpela, Content Director, Elisa Viihde: “Våra originalserier är enormt populära och tack vare Elisa Viihde Viaplay kommer de att hitta till nya tittare. Vi kommer fortsätta att fokusera på högkvalitativa finska drama- och komediserier samt finska filmer. Det är dessutom glädjande att snart kunna erbjuda våra kunder Viaplays ledande nordiska dramainnehåll, internationella filmer och serier, och barninnehåll.”

I maj släppte NENT Group sin första finska originalserie ‘Cold Courage’ och planerar att släppa minst 40 nordiska och internationella originalproduktioner under 2021. Bolaget erbjuder ett brett utbud av internationella filmer, serier och barninnehåll genom långsiktiga partnerskap med de största studios i och utanför Hollywood samt sina egna studios.

Elisa är en av de största producenterna av finskt drama med 20 släppta originalserier hittills. Bland de mest framgångsrika titlarna finns de internationellt distribuerade och prisbelönade originalserierna ‘Arctic Circle’, ‘All the Sins’, ‘Shadow Lines’ och ‘Bullets’.

Om Elisa:
Elisa är föregångare inom telekommunikation och digitala tjänster. Vi tillhandahåller service för 2,8 miljoner privatpersoner och företag samt offentliga organisationer, och har över 6,3 miljoner abonnemang i vårt täckande nät. Samarbetet med bland annat Vodafone och Tele2 möjliggör internationellt konkurrenskraftiga tjänster. Våra huvudsakliga marknadsområden är Finland och Estland, och vi tillhandahåller även digitala tjänster på den internationella marknaden. Elisas aktie är noterad på Nasdaq Helsinki, år 2019 omsatte vi 1,84 miljarder euro och hade 4 900 anställda. Eftersom vi är en ansvarsfull finländsk marknadsledare styrs vår verksamhet av en kontinuerlig verksamhetsförbättring. År 2020 kommer vi att bli ett koldioxidneutralt företag. Mer information finns på www.elisa.fi, Facebook (@elisasuomi) och Twitter (@ElisaOyj).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)