NENT Group och MGM tecknar flerårigt innehålls- och distributionsavtal

• Viaplay och Viasat ges nordisk exklusivitet till första visningen av MGM:s filmer
  • NENT Group säkrar premiärrättigheterna till MGM:s serier
  • MGM samproducerar tre originalproduktioner från NENT Group och ombesörjer global distribution för dessa produktioner

Nordic Entertainment Group (NENT Group) och Metro Goldwyn Mayer (MGM) har tecknat ett treårigt avtal som säkrar MGM:s största filmer och ett spännande urval av nya serier från MGM Television för NENT Groups streamingtjänst Viaplay och Viasat betal-TV-kanaler. Avtalet inkluderar den 25:e James Bond-filmen från EON Productions och MGM, med regi av Cary Joji Fukunaga och Daniel Craig i huvudrollen, samt de 24 tidigare officiella James Bond-filmerna. Avtalet omfattar även de kommande MGM Television-serierna ‘Perpetual Grace LTD’ och ‘Fyra bröllop och en begravning’. MGM kommer också att samproducera tre originalproduktioner från NENT Group och ombesörjer global distribution av dessa utanför Skandinavien.

För de kommande tre åren kommer NENT Groups streamingtjänst Viaplay och Viasat-kanaler att ha nordisk exklusivitet till första visningen av MGM:s filmer. Kunder till Viaplay blir de första i Sverige, Norge, Danmark och Finland att streama ‘Tomb Raider’ och ‘The Girl in the Spider’s Web’ och kan njuta av klassiker som ‘Hobbit’, ‘Rocky’, ‘RoboCop’, ‘När Harry träffade Sally…’, ‘Thelma & Louise’, ‘John Wick’ och många fler filmer.

NENT Group har också säkrat rättigheterna till aktuella serier från MGM Television för Viaplay och Viasat. Bland höjdpunkterna finns den kommande romantiska komediserien ‘Fyra bröllop och en begravning’, baserad på den klassiska Hugh Grant-filmen med samma namn, samt noirdramat ‘Perpetual Grace LTD’ med Academy Award-vinnaren Sir Ben Kingsley, samt Jacki Weaver och Jimmi Simpson, i huvudrollerna.

MGM kommer också att samproducera tre originalproduktioner från NENT Group och ombesörja global distribution för dessa produktioner, vilka kommer att annonseras inom en snar framtid.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vi utmärker oss genom att arbeta tillsammans – det här fantastiska avtalet sammanfattar NENT Group när vi är som bäst. Partnerskap är centralt i vår vision att vara Nordens ledande leverantör av streamingtjänster och innehållsproduktioner som lockar en global publik. MGM är en legendarisk studio som vi är stolta över att få jobba tillsammans med. Samarbetet säkrar några av världens mest attraktiva filmer och serier för NENT Groups kunder, och ger ännu fler av våra originalproduktioner möjligheten att ses av tittare världen runt.”

Chris Ottinger, MGM:s President, Worldwide Television Distribution and Acquisitions: “Vi är väldigt glada över vårt nya samarbete med NENT Group. Båda bolagen tar med sig sitt bästa innehåll till partnerskapet, vilket är en helt ny samarbetsmodell för internationell television.”

Om Nordic Entertainment Group

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). NENT Group förväntas noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm den 28 mars, 2019, under symbolerna ‘NENT A’ och ‘NENT B’.

Om Metro Goldwyn Mayer

Metro Goldwyn Mayer (MGM) is a leading entertainment company focused on the production and global distribution of film and television content across all platforms. The company owns one of the world’s deepest libraries of premium film and television content as well as the premium pay television network EPIX, which is available throughout the U.S. via cable, satellite, telco and digital distributors. In addition, MGM has investments in numerous other television channels, digital platforms and interactive ventures and is producing premium short-form content for distribution. For more information, visit www.mgm.com.

clee@mgm.com (Christina Lee, Director, Communications; +1 310 666 5178)

NENT Group är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här