NENT Group och NBCUniversal förlänger exklusivt partnerskap för innehåll

• NENT Group och NBCUniversal förlänger sitt partnerskap genom nytt flerårigt avtal
  • Nya och kommande filmer från NBCUniversal visas först i Norden på Viaplay och Viasat
  • Avtalet inkluderar ett omfattande urval av titlar från NBCUniversals bibliotek

Nordic Entertainment Group (NENT Group) och NBCUniversal (NBCU) har förlängt sitt exklusiva partnerskap för innehåll med ett nytt flerårigt avtal. Nya filmer från NBCU kommer först till svenska, norska, danska och finska tittare genom NENT Groups streamingtjänst Viaplay och Viasat betal-TV-kanaler, tillsammans med ett omfattande urval av populära titlar från NBCU:s bibliotek. Dessutom kommer ett brett utbud av NBCU:s TV-serier att sändas på NENT Groups fri-TV-kanaler.

Utbudet av nya och kommande titlar inkluderar action- och äventyrsfilmer som ‘Jurassic World: Fallen Kingdom’ och ‘Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw’; dramafilmer som ‘Femtio nyanser av frihet’ och ‘Lady Bird’; musikaler som ‘Mamma Mia! Here We Go Again’; barnfilmer som ‘Paddington 2’, ‘Draktränaren 3’, ‘Sing 2’, ‘Minions 2’ och ‘Husdjurens hemliga liv 2’; samt många fler.

Även ett brett urval av klassiska TV-serier och filmer från NBCU:s stora bibliotek blir tillgängliga på Viaplay och Viasat. På NENT Groups fri-TV-kanaler kommer utvalda nya och klassiska filmer från NBCU visas, samt populära realityshower som ‘Familjen Kardashian’ och ‘The Real Housewives of Beverly Hills’.

Tittare kan också fortsätta att se innehåll från NBCU:s populärkulturkanal E! genom NENT Groups streaming- och IPTV-tjänster.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Våra plattformar är de obestridda nordiska hemvisterna för de bästa underhållningsupplevelserna. Det omfattande innehållet på Viaplay – som inkluderar internationella filmer och serier, direktsänd sport, barninnehåll och våra originalproduktioner – gör att vi inte bara investerar i trender utan sätter en helt egen standard. NBCUniversals filmer och serier är bland världens mest välkända och vårt förnyade långsiktiga partnerskap är en viktig nyhet för våra kunder där NENT Group fortsätter att skapa helt unika upplevelser.”

Belinda Menendez, President & Chief Revenue Officer for NBCUniversal Global Distribution and International, NBCUniversal: “Vi är väldigt glada över att vår långsiktiga relation med NENT Group nu förlängs, där vi tillsammans ser till att vår omfattande katalog av succéfilmer och TV-program når NENT Groups tittare i Norden.”

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). NENT Group förväntas noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm den 28 mars, 2019, under symbolerna ‘NENT A’ och ‘NENT B’.

NENT Group

NBCUniversal International Distribution
Jennifer.Hahn@nbcuni.com (Vice President, Publicity & Communications; +1 818 777 4989)

NENT Group är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här