NENT Group och Tele2 fördjupar distributionsavtal i Sverige

• NENT Groups Viasat premium betal-TV-kanaler tillgängliga för första gången för 350 000 Boxer-kunder i Sverige
  • NENT Groups TV-kanaler TV3 och TV8 når ytterligare cirka 300 000 hushåll via Com Hem

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har fördjupat sitt distributionsavtal med Tele2 i Sverige. För första gången blir NENT Groups Viasat premium betal-TV-kanaler även tillgängliga för Tele2:s Boxer-kunder, medan NENT Groups TV-kanaler TV3 och TV8 nu i än större utsträckning kommer att ingå i basutbudet som erbjuds av Tele2:s varumärke Com Hem.

Från och med september 2019 kan Tele2:s Boxer-kunder lägga till NENT Groups Viasat premium betal-TV-kanaler till sina befintliga abonnemang, vilket betyder att Viasats kanaler kommer att finnas tillgängliga på alla större svenska betal-TV-plattformar. Boxer har för närvarande omkring 350 000 kunder i Sverige.

Tele2 kommer också fortsätta att erbjuda Viasats kanaler som tilläggstjänst till kunder hos sina övriga varumärken. NENT Groups streamingtjänst Viaplay kommer att förbli tillgänglig för alla Tele2:s svenska kunder som tilläggstjänst.

Dessutom kommer Tele2 att som innan fortsätta att distribuera NENT Groups TV-kanaler till sina svenska kunder. Från och med 1 juli 2019 kommer TV3 och TV8 även att ingå i basutbudet som finns tillgängligt via Com Hems Stockholmsnät, som drivs av Tele2 i Sverige. Detta betyder att TV3 och TV8 kommer att nå ytterligare 300 000 tittare i Sverige.

Det fördjupade samarbetsavtalet med Tele2 speglar NENT Groups strategiska fokus på distributionsavtal som ger ökad räckvidd för dess TV-kanaler och streamingtjänster över hela Norden. Tidigare i år förlängde NENT Group sina distributionsavtal med YouSee, Stofa och Boxer i Danmark.

Kim Poder, Chief Commercial Officer, NENT Group: “Vårt fördjupade avtal med Tele2 bekräftar relevansen av NENT Groups innehåll och det unika värdet det tillför våra samarbetspartners. Varje år erbjuder vi mer än 50 000 timmar direktsänd sport, de allra bästa internationella filmerna och serierna, barninnehåll, åtminstone 20 fantastiska originalproduktioner samt andra populära program. Det här fleråriga avtalet innebär att fler tittare än någonsin kan ta del av det innehåll och de berättelser som gör oss till Nordens ledande leverantör av underhållning.”

Jessica Andersson, Produktchef för TV på Tele2: “Vi strävar alltid efter att kunna erbjuda bra och relevant innehåll till fler kunder, därför är det glädjande att NENT Groups kanaler genom vårt partnerskap nu når fler svenskar.”

Michael Bärlin, Vice President för Partnerskap och Affärsutveckling, NENT Group Sverige: “Avtalet med Tele2 är historiskt eftersom det för första gången ger Boxer-kunder tillgång till Viasats premium-kanaler, vilket innebär att kanalerna nu är tillgängliga på alla stora betal-tv-plattformar i Sverige. Även den del av avtalet som berör Com Hem, där TV3 och TV8 läggs till basutbudet för ytterligare 300 000 tittare, är mycket glädjande, eftersom det visar hur populära våra kanaler är hos våra samarbetspartners kunder.”

NENT Group har distributionsavtal med operatörer och tjänsteleverantörer såsom YouSee, Stofa, Boxer, Waoo och Telenor i Danmark; Telenor, RiksTV, Get, Canal Digital och NextGenTel i Norge; Bahnhof, A3, Universal Telecom, Mediateknik, Canal Digital, Sappa, Telia, Telenor, Kalejdo, Serverado, Connect TV och Ownit i Sverige; och Elisa, Telia och DNA i Finland.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)