NENT Group och UPC tecknar polskt distributionsavtal för Viaplay

• UPC har 1,5 miljoner kunder i Polen med en ledande position i urbana områden
  • Viaplay blir tillgängligt för UPC:s kunder genom olika paketeringar
  • Viaplay lanseras i Polen den 3 augusti; lanseringsdatum på UPC:s plattform offentliggörs inom kort

Nordic Entertainment Group (NENT Group) och den polska kabel-TV-operatören UPC har tecknat ett flerårigt distributionsavtal som tillgängliggör NENT Groups streamingtjänst Viaplay för UPC:s kunder. Med en unik kombination Viaplay Originals, internationella filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport i världsklass som Bundesliga fotboll lanseras Viaplay i Polen den 3 augusti. Därtill kommer Premier League och Formel 1 att läggas till under de kommande åren. Lanseringsdatum för UPC:s kunder kommer att offentliggöras inom kort.

Samtliga UPC:s nya och befintliga kunder kommer att få tillgång till Viaplay genom flertalet attraktiva TV-paketerbjudanden. Viaplay blir även tillgängligt för UPC:s kunder som tillläggsabonnemang, och Viaplay-appen kommer att integreras i UPC:s TV 4K Box i sinom tid. UPC ägs av Liberty Global och erbjudandet till polska kunder omfattar TV, bredband, telefoni och mobil.

Kim Poder, Chief Commercial Officer, NENT Group: “Vi är nöjda över att samarbeta med UPC för att göra Viaplay tillgängligt för över en miljon hushåll i Polen. Givet UPC:s ledande marknadsposition i urbana områden, kompletterar detta avtal våra andra samarbeten i landet perfekt. Polska tittare har mycket att se fram emot med Viaplay, och ytterligare distributionsavtal är på väg.”

Bogdan Bucurei, Chief Marketing Officer, UPC Polska: “Vårt samarbete med NENT Group visar vårt långsiktiga åtagande att erbjuda innehåll av högsta kvalitet och att tillhandahålla den bästa underhållningsupplevelsen som finns på marknaden. Vi är särskilt nöjda över att kunna erbjuda våra kunder tillgång till sport i världsklass, såsom Bundesliga, UEFA Europa League och UEFA Conference League, och även Premier League från och med 2022, som tillsammans kommer att bidra till Viaplays starka debut i Polen.”

I Polen kommer Viaplay att lanseras till priset PLN 34 per månad med en attraktiv lanseringskampanj, och vara tillgängligt genom tredjepartsavtal samt abonnemang som säljs direkt till kunderna. Tjänsten stöds av ett brett utbud av enheter och plattformer, inklusive smart-TV från Samsung, LG, Panasonic, Sony, Philips och TCL; iOS och Android smarttelefoner och surfplattor; Chromecast och Apple TV; PlayStation 4 och 5, och Xbox One; och PC samt Mac.

I Norden och Baltikum har NENT Group distributionspartnerskap med operatörer och tjänsteleverantörer som Allente, Boxer, Stofa, Waoo och YouSee (Danmark); Elisa (Estland); Allente, DNA, Elisa och Telia (Finland); Tet (Lettland); Allente, Altibox, Get, NextGenTel, RiksTV och Telenor (Norge); och A3, Allente, Bahnhof, Com Hem, Connext TV, Junet, Kalejdo, Mediateknik, Ownit, Sappa, Serverado, Telia och Universal Telecom (Sverige).

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare fyra marknader till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Om UPC Polska
UPC Polska provides multi award-winning digital services: broadband, TV, mobile and fixed telephony to over 1.5 million homes in 150 cities in Poland. Its network reaches 3.6 million households and delivers gigabit broadband speeds to homes and businesses, while UPC’s interactive TV service brings live TV, thousands of hours of on-demand programming and the best apps to customers through a set-top box, as well as on-the-go through tablets and smartphones. UPC Polska is part of Liberty Global, one of the world’s leading converged video, broadband and mobile communications companies. More about UPC services at: www.upc.pl.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram