NENT Group omorganiserar sin studioverksamhet som Viaplay Studios

• Brain Academy och Nice Drama går samman och blir en del av nya Viaplay Studios-organisationen tillsammans med Viaplay Studios Animation och Paprika Studios
  • Viaplay Studios kommer främst att fokusera på att leverera originalinnehåll för NENT Groups streamingtjänst Viaplay
  • Kommande Viaplay Studios-produktioner inkluderar Lasse Hallströms ‘Hilma’ och Adi Hasaks ‘The Box’

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har omorganiserat och omprofilerat sin studioverksamhet, som tidigare gått under namnet NENT Studios, som Viaplay Studios. Viaplay Studios kommer primärt att fokusera på att leverera originalinnehåll för NENT Groups snabbväxande streamingtjänst Viaplay, som blir tillgänglig i minst 15 länder vid utgången av 2023. Den nya organisationen gäller med omedelbar verkan.

Viaplay Studios består av NENT Groups svenska produktionsbolag Brain Academy och Nice Drama, som nu genomgår en sammanslagning för att bilda en ny entitet som går under namnet Viaplay Studios Sweden och som uteslutande kommer att producera originalinnehåll för Viaplay. Inom Viaplay Studios ryms även Viaplay Studios Animation, tidigare kallat NENT Animation, som uteslutande kommer att producera animerat innehåll för Viaplay.

Paprika Studios, ett produktionsbolag med central- och östeuropeiskt fokus vars huvudkontor är i Budapest och med kontor i nio marknader, kommer att verka som en del av Viaplay Studios men behålla sin nuvarande struktur och sitt varumärke. Paprika Studios kommer att fortsätta att jobba med tredjepartsproduktioner.

Viaplay Studios kommer dessutom att ansvara för NENT Groups samägda produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment, samt NENT Groups investering i Los Angeles-baserade studion Picturestart.

Alexander Bastin, tidigare VD för NENT Studios, utses till VD för Viaplay Studios. Alexander Tanno, tidigare VD för Nice Drama, utses till VD för Viaplay Studios Sweden, och Helena Sandermark, tidigare VD för Brain Academy, utses till Head of Production för Viaplay Studios Sweden. Jens Köpsén och Akos Erdos fortsätter i sina befintliga roller som VP & Head of Viaplay Studios Animation respektive VD för Paprika Studios.

Alexander Bastin, VD, Viaplay Studios: “Vår omorganiserade studioverksamhet kommer att spela en nyckelroll i att driva Viaplays tillväxt under de kommande åren. Viaplay Studios har redan en imponerande lista över kommande Viaplay Originals, där både Lasse Hallströms ‘Hilma’ och Adi Hasaks ‘The Box’ ingår, och nu har vi rätt förutsättningar för att leverera ännu fler unika berättelser. Det här är ett viktigt steg i att säkra Viaplays långsiktiga pipeline av nytt innehåll medan vi erbjuder en hemvist för de mest talangfulla kreatörerna och producenterna, både i Norden och internationellt.”

Bland titlarna som har producerats av bolagen som nu ingår i Viaplay Studios återfinns ‘Midnattssol’, ‘Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann’, ‘Tjockare än vatten’, ‘Quick’ och ‘Max Anger’, som nyligen nominerades till Bästa europeiska dramaserie-priset i Festival de la Fiction TV.

I juli offentliggjorde NENT Group ett avtal att sälja 12 produktionsbolag inom reality och dokumentärer, manusbaserat- och factual-innehåll till Fremantle. Transaktionen är förbehållen sedvanliga villkor för slutförande samt konkurrensgodkännande och förväntas att avslutas under det tredje eller fjärde kvartalet i år, varvid NENT Group rapporterar den finansiella effekten av transaktionen. Försäljningen av NENT Studios brittiska distributionsverksamhet till All3Media slutfördes i juni.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land, i Estland, Lettland och Litauen, och i Polen. Viaplay lanseras i USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare marknader till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram