NENT Group presenterar ‘Besatt’ som nästa norska originalproduktion

• Huvudrollerna spelas av Anders Danielsen Lie och Anders Baasmo Christiansen
  • ‘Besatt’ har exklusiv premiär på Viaplay den 31 oktober
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 20 originalproduktioner varje år

Nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, är den norska övernaturliga dramaserien ‘Besatt’. Serien i åtta delar blir NENT Groups första norska produktion att nå tittarna efter framgången av ‘Wisting’ och har exklusiv premiär i hela Norden den 31 oktober på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

I ‘Besatt’ hittas fyra norska ungdomar döda i en tom simbassäng och det bisarra fallet tvingar in poliserna Max (Anders Danielsen Lie: ‘Oslo, 31 augusti’) och Sander (Anders Baasmo Christiansen: ‘Kon-Tiki’) i en kamp mot både deras egna demoner och en skenande sekvens av alltmer oförklarliga händelser.

I ‘Besatt’ (engelsk titel: ‘Seizure’) syns även Selome Emnetu (NENT Groups ‘Ockupationen’) och Marius Kolbenstvedt (‘Aber Bergen’).

Serien produceras av Miso Film (NENT Groups ‘Den som dräper – Fångad av mörkret’) och regisseras av Rune Denstad Langlo (‘Welcome to Norway!’) och Eirik Svensson (‘Unge lovende’). Megan Gallagher (‘Gränsland’) har skapad serien och skrivit manus.

Sedan premiären i april har den norska serien ‘Wisting’ blivit NENT Groups mest framgångsrika nordiska originalproduktion hittills. I februari annonserade NENT Group ‘Kommando’, en ambitiös norsk produktion regisserad av Per-Olav Sørensen (‘Störst av allt’).

Jakob Mejlhede Andersen, Viaplay Chief Content Officer: “Precis som Viaplay är den här serien i en klass för sig. ‘Besatt’ kommer att greppa tag i tittarna direkt med sin fängslande blandning av realism och det övernaturliga, väckt till liv av några av Norges främsta kreativa talanger. ‘Wisting’ krossade tittarrekord och satte en ny standard för NENT Groups storytelling, och nu höjer vi återigen ribban för nordisk streaming-underhållning med det här nya och unika dramat.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group har nu lanserat 47 originalproduktioner och planerar att släppa åtminstone 20 varje år. Bland de som redan haft premiär återfinns ‘Manson’s Bloodline’; ‘Svenska synden’; ‘Straight Forward’; ‘Sagasagor’; ‘Wisting’; ‘Den inre cirkeln’; ‘Den som dräper – Fångad av mörkret’; ‘Hidden – Förstfödd’; ‘Det som göms i snö’; ‘Four Hands Menu’; ‘Friheten’; ‘Ingen utan skuld’; ‘Hand i hand’; säsong ett av ‘Rig 45’; ‘Advokaten’; ‘Stella Blómkvist’; säsong ett och två av ‘ALEX’; ‘Couple Thinkers’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Superswede’; ‘Veni Vidi Vici’; säsong ett och två av ‘Swedish Dicks’; säsong ett och två av ‘Det stora experimentet’; och säsong ett och två av ‘Svartsjön’.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Partisan’; ‘Manson’s Bloodline’; ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Fixi i Playland’; ‘Shadowplay’; ‘Box 21’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; ‘Förhöret’; ‘Heder’; ‘Älska mig’; och ‘Cold Courage’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ visas på BBC Four och på AMC Networks videostreamingtjänst Shudder; och den kommande serien ‘Heder’ har sålts till RTL i Tyskland och till VRT i Belgien.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.

I maj 2019 meddelade NENT Group att man investerar i en minoritetsandel i det amerikanska produktionsbolaget Picturestart tillsammans med ledande industripartners. Picturestart, med säte i Los Angeles, grundades av den välrenommerade producenten Erik Feig. Picturestart kommer att skapa, medfinansiera och producera filmer och serier för den internationella marknaden som vänder sig mot unga vuxna.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)