NENT Group presenterar ny säsong av drama-komedin ‘Älska mig’

• Josephine Bornebusch och Sverrir Gudnason spelar seriens två huvudroller
  • ABC förvärvat rättigheterna till ett engelskspråkigt pilotavsnitt i USA
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 20 originalproduktioner varje år

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har beställt en andra säsong av sin svenska originalproduktion ‘Älska mig’. Nyligen förvärvade ABC rättigheterna till ett engelskspråkigt pilotavsnitt av serien som produceras av Elizabeth Banks (‘Pitch Perfect’; ‘The Hunger Games’). Seriens skapare, manusförfattare, regissör och tillika stjärna Josephine Bornebusch återvänder i andra säsongen av ‘Älska mig’, som har exklusiv premiär i hela Norden hösten 2020 på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

I drama-komedin ‘Älska mig’ (engelsk titel: ‘Love Me’) får vi följa tre generationer Stockholmare vars liv korsas och på olika sätt påverkas av vänskap, sorg och romantik. I centrum står Clara (Josephine Bornebusch: ‘Welcome to Sweden’), en framgångsrik läkare vars bristfälliga kärleksliv börjar se ljusare tider när hon träffar Peter (Sverrir Gudnason: ‘Borg vs. McEnroe’).

Johan Ulveson (‘Det som göms i snö’), Ia Langhammer (‘Fröken Frimans krig’), Dilan Gwyn (‘Beyond’), Gustav Lindh (‘Jordskott’), Görel Crona (‘Springfloden’) och Sofia Karemyr (‘Unga Astrid’) har samtliga roller i säsong två av ‘Älska mig’, vars sex avsnitt produceras av Sofie Palage (säsong ett av ‘Älska mig’) för Warner Bros. International Television Production Sverige i samarbete med Film Capital Stockholm. Inspelning startar i höst i Stockholm.

Första säsongen av ‘Älska mig’ har premiär i hela Norden den 11 oktober på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

Jakob Mejlhede Andersen, Viaplay Chief Content Officer: “Att beställa en andra säsong innan Viaplays tittare ens har sett den första visar på nivån av den här skarpa, rörande och ofta överraskande serien. Josephine Bornebusch är en oerhörd talang och ‘Älska mig’ ett väldigt personligt projekt där hennes kreativitet och karisma kommer helt till sin rätta. Beslutet från ABC att göra en amerikansk version av serien reflekterar den universella dragningskraft som finns i de teman som presenteras. ‘Älska mig’ kommer att bli vår nästa stora originalserie och är ännu ett exempel på kvalitén i NENT Groups storytelling.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group har nu lanserat 53 originalproduktioner och planerar att släppa åtminstone 20 varje år. Under de senaste 12 månaderna har ‘Heder’; ‘Manson’s Bloodline’; säsong två av ‘ALEX’; ‘Svenska synden’; ‘Straight Forward’; säsong ett av ‘Sagasagor’; ‘Wisting’; ‘Den inre cirkeln’; ‘Den som dräper – Fångad av mörkret’; ‘Hidden – Förstfödd’; ‘Det som göms i snö’; ‘Four Hands Menu’; ‘Friheten’; ‘Ingen utan skuld’; ‘Hand i hand’; säsong två av ‘Det stora experimentet’; och säsong två av ‘Svartsjön’ haft premiär.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Maskineriet’; säsong tre av ‘Det stora experimentet’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Food & Fire’; ‘Åreakuten’; ‘Besatt’; ‘Partisan’; ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Fixi i Playland’; ‘Shadowplay’; ‘Box 21’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; ‘Förhöret’; säsong ett av ‘Älska mig’; och ‘Cold Courage’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ visas på BBC Four och på AMC Networks videostreamingtjänst Shudder; och ‘Heder’ har sålts till RTL i Tyskland och till VRT i Belgien.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.

I maj 2019 meddelade NENT Group att man investerar i en minoritetsandel i det amerikanska produktionsbolaget Picturestart tillsammans med ledande industripartners. Picturestart, med säte i Los Angeles, grundades av den välrenommerade producenten Erik Feig. Picturestart kommer att skapa, medfinansiera och producera filmer och serier för den internationella marknaden som vänder sig mot unga vuxna.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)