• Viaplay Group/

NENT Group rapporterar en icke-kassaflödespåverkande nedskrivning på SEK 900 miljoner för Studios tillgångar

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, meddelar idag att sitt finansiella resultat för fjärde kvartalet 2020 kommer att påverkas av en icke-kassaflödespåverkande nedskrivning på cirka SEK 900 miljoner, som rör Studios-bolagen som för närvarande är under försäljning. Nedskrivningen återspeglar påverkan av coronaviruspandemin och uppskjutningen av produktioner under 2020, och består i huvudsak av goodwill från de ursprungliga förvärven av bolagen. Cirka SEK 620 miljoner av nedskrivningen rör produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion, och kommer att rapporteras inom resultat från avvecklade verksamheter. Cirka SEK 280 miljoner rör distributionsbolaget NENT Studios UK, och kommer att rapporteras inom kvarvarande verksamheter som jämförelsestörande post. De slutgiltiga siffrorna kommer att publiceras den 9 februari 2021 i NENT Groups bokslutskommuniké januari-december.

I januari 2020 annonserade NENT Group att sina produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion skulle säljas, och i december 2020 att sitt distributionsbolag NENT Studios UK (tidigare DRG) skulle avyttras.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Försäljningen av merparten av våra Studios-bolag är ett viktigt steg i optimeringen av vår portfölj för att stödja gruppens strategiska fokus på expansionen av vår streamingtjänst Viaplay. Den här icke-kassaflödespåverkande nedskrivningen återspeglar vår varsamma inställning till goodwill-värdet som har funnits i vår balansräkning ett antal år samt påverkan coronaviruspandemin nyligen har haft på de här bolagen. Avyttringsprocessen fortlöper bra och vi har sett mycket intresse från potentiella köpare som är i linje med våra förväntningar.”

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och lanseras i Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications: +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)