NENT Group skapar ‘Dystopia’ som nästa originalproduktion

• Svensk skräckserie med stjärnskotten Madeleine Martin och Johan Hafezi
  • ‘Dystopia’ har premiär på Viaplay 2021
  • NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020

Nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, är svenska skräckserien ‘Dystopia’. Det är en nervkittlande berättelse om övernaturliga krafter som släpps lös av ett postapokalyptiskt rollspel i den svenska skogen. I ‘Dystopia’ medverkar nya nordiska stjärntalanger och serien har exklusiv premiär över Norden på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under 2021.

En övergiven fabrik från kalla kriget mitt ute i den vildaste skogen är den perfekta miljön för en ung grupp äventyrslystna svenskar som arrangerar ett rollspel designat att testa deras fysiska och mentala gränser till max. Spelet blir dock snart blodigt allvar när oväntade saker händer, saker som sätter igång mörka krafter inom gruppen…

I rollistan för ‘Dystopia’ ser vi bland andra Madeleine Martin (NENT Groups ‘ALEX’), Johan Hafezi (‘Jägarna’), Happy Jankell (NENT Groups ‘Ambassadören’), Johan Hedenberg (‘Quick’), Lola Zackow (NENT Groups ‘Ingen utan skuld’), Erika Cardenas Hedenberg (‘Vår tid är nu’), Maja Rung (NENT Groups ‘Heder’) och Christian Svensson (‘24’).

Den åtta avsnitt långa produktionen är baserad på en idé av regissören Richard Jarnhed och producenten Lotta Westberg, vilka båda två var en del av NENT Groups framgångsrika originalproduktion ‘Svartsjön’. Serien är producerad av Jarowskij och inspelningarna pågår just nu i Lindesberg i centrala Sverige.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Precis som ett läskigt gammalt hus i skogen är den nordiska skräckgenren både outforskad och lockande. Som regionens ledande berättare inom streaming, letar vi konstant efter nya genrer som kan bredda Viaplays erbjudande. Högkvalitativ skräck tilltalar ofta en yngre publik, och vi ser en stor potential för en adrenalinhöjande serie som ‘Dystopia’ som dessutom för samman några av Nordens just nu hetaste unga stjärntalanger.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020. Under de senaste sex månaderna har ‘Maskineriet’; säsong två av ‘Advokaten’; ‘Cold Courage’; ‘Lars’; ‘Vikingarnas sista resa’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Tjockare än vatten’; ‘Barnens drottning’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Mias magiska värld’; säsong två av ‘Hand i hand’; ‘Box 21’; och ‘Konsten att leva längre’ haft nordisk premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘The Head’; ‘Pernille’; ‘Orca’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong två och tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Lyckoviken’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Åreakuten’; ‘Partisan’; säsong ett och två av ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; och ‘Kommando’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; och ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)