NENT Group utser VD för Viasat Consumer

• Jonas Gustafsson utsedd till SVP & VD för Viasat Consumer
  • Ny organisation med ansvar för NENT Groups TV-erbjudande till konsument över satellit och bredband

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har utsett Jonas Gustafsson till Senior Vice President & VD för Viasat Consumer, en ny organisation inom NENT Group. Viasat är ett av nordens mest välkända varumärken inom underhållning där den nya organisationen ansvarar för Viasats TV-erbjudande till konsument över satellit och bredband.

Den nya organisationen Viasat Consumer kommer att fokusera på att föra samman och förverkliga den kommersiella potentialen i NENT Groups TV-erbjudande från Viasat till konsumenter över satellit och bredband i hela Norden. NENT Groups lokala VD:ar har ett fortsatt ansvar för partnerförsäljningen i sina respektive länder där Viasats kanalpaket görs tillgängliga i tredjepartsnätverk.

Jonas Gustafsson tillträder sin roll den 1 juni där han är medlem i koncernledningen och rapporterar till NENT Groups VD och koncernchef Anders Jensen. Jonas Gustafsson började på NENT Group 2015 och är idag tillförordnad VD för NENT Group Sverige, en roll han fortsätter i fram tills augusti 2019 när Filippa Wallestam, VD för NENT Group Sverige, kommer tillbaka från sin föräldraledighet.

Per den 31 mars 2019 hade Viasat 490 000 satellit-TV-kunder och levererade TV över bredband (IPTV) till cirka 120 000 kunder i Sverige över fiber. Viasats erbjudande omfattar en kombination av Viasats TV-kanaler och tredjepartskanaler, samt NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “NENT Groups framgång bygger på ledande plattformar, det bästa innehållet och dedikerade och kunniga medarbetare. Nu höjer vi ambitionen för ett av nordens mest välkända varumärken inom underhållning. Med Jonas som ansvarig för Viasat Consumer drar vi nytta av vår position som en nordisk aktör med ett fantastiskt TV-erbjudande som innehåller serier, filmer, barninnehåll och direktsänd sport. Jonas började sin karriär på NENT Group i vårt strategiteam och är idag tillförordnad VD för vår största marknad, vilket gör honom till den perfekta kandidaten att leda den här nya organisationen.”