NENT Group visar motorsport från W Series

• NENT Group förvärvar de exklusiva nordiska rättigheterna till världens första motorsportsmästerskap för kvinnor
  • W Series blir det senaste tillskottet till NENT Groups unika motorsportsutbud där även Formel 1 och IndyCar ingår
  • Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har säkrat de exklusiva nordiska medierättigheterna till W Series, världens första motorsportsmästerskap för kvinnor. Varje race från 2019 års säsong av W Series kommer att direktsändas på NENT Groups streamingtjänst Viaplay och Viasat betal-TV-kanaler, och utvalda race sänds även på NENT Groups fri-TV-kanaler.

Finlands Emma Kimiläinen är en av 18 förare (samt två möjliga avbytare) från 13 länder som tävlar om en prispott på 1,5 miljoner dollar under W Series första säsong som börjar den 4 maj på Tysklands kända Hockenheim-bana. Under 2019 körs sex W Series-tävlingar på europeiska banor som Assen och Brands Hatch, och en expanderad säsong med 10 tävlingar i Europa, USA, Australien och Singapore planeras för 2020.

W Series-förarna har lång erfarenhet från mästerskap som Formel 2, Formel 3, GT4 European Series och Formel 4 i Japan. Målet är att W Series blir en brygga till Formel 1. Alla deltagare kör identiska Tatuus Formel 3-bilar med en turboladdad motor på 1,8 litrar, vilket säkerställer jämna tävlingar varje gång.

Emma Kimiläinen: “Att få köra W Series är verkligen spännande och en fantastisk möjlighet för mig och alla förarna. Jag kommer att göra allt för att vinna serien, och att veta att familjen, vännerna och supportrarna i Finland och hela Norden tittar ge mig stödet och styrkan för att kunna slåss om titeln.”

Bland NENT Groups övriga motorsporträttigheter återfinns Formel 1, Formel 2, Porsche Supercup, Race of Champions och Formula Renault Eurocup (i Danmark, Norge och Sverige), samt NASCAR och MotoGP (nordiska rättigheter).

Kim Mikkelsen, Sportchef, NENT Group: “Det har varit alldeles för länge – 43 år – sedan en kvinna började ett Formel 1 Grand Prix-race. W Series erbjuder spännande tävlingar till racingfans samt utgör en plattform som kan öka kvinnligt deltagande på motorsportens högsta nivå och inspirera en ny generation av förare och ingenjörer. Vi är stolta över att bli först i Norden att visa W Series när Viaplay och Viasat fortsätter att ta de allra bästa upplevelserna inom motorsport till våra tittare.”

Catherine Bond Muir, CEO of W Series: “Det här är ett fantastiskt partnerskap för oss. Motorsportfans i Norden tillhör några av världens mest passionerade, och direktsänd bevakning av W Series kommer att både engagera och underhålla. NENT Group är regionens ledande leverantör av motorsportsbevakning och blir vår perfekta mediepartner.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League, Premier League, Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.