NENT Groups esport-komedi ‘Try Hard’ är nästa danska originalserie

• Komediserie i åtta delar skapad av Anders Morgenthaler (‘Princess’) och Allan Hyde (‘True Blood’)
  • ‘Try Hard’ har premiär på Viaplay under hösten 2020
  • NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020

Den danska serien ‘Try Hard’ handlar om esport och är nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag. Skapad av den danska regissören och artisten Anders Morgenthaler (‘Princess’) med Allan Hyde (‘True Blood’), berättar den här åtta avsnitt långa komediserien historien om de tvivelaktiga metoderna fem unga gamers tar till för att slå igenom på den internationella esport-scenen. ‘Try Hard’ har exklusiv premiär över hela Norden på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under hösten 2020.

Sebastian (Ari Alexander: ‘Badhotellet’) är 24 år, bor hemma och spenderar all sin tid genom att spela ‘Counter-Strike’. När hans föräldrar till slut slänger ut honom behöver Sebastian börja tjäna pengar för första gången någonsin – och vad kan vara bättre än att starta en professionell karriär inom esport med sina vänner? Tyvärr kommer de snart att upptäcka att vägen till framgång inte kommer utan stenhård konkurrens och att esport-världen är allt annat än ett oskyldigt spel…

Motspelare i ‘Try Hard’ är Patrick Hansen, Niclas Kølpin (‘Sommaren ‘92’), Mohammed Djeziri (‘The Day We Died’) och Alexander Magnússon (‘Jag är William’). Serien är producerad av New Creations och regisserad av Anders Morgenthaler. För närvarande pågår inspelningarna i den danska regionen Zealand.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Att göra en karriär inom esport är en dröm för miljontals unga i Norden idag – och ett mysterium för nästan alla andra. Det ligger helt rätt i tiden att göra en smart och rolig serie som ser bortom de överfulla arenorna och mångmiljon-turneringarna för att istället berätta en mångsidig historia om personlig ambition och strävan efter framgång. Anders Morgenthaler och Allan Hyde är två av Danmarks mest ryktbara talanger och ‘Try Hard’ följer våra framgångsrika danska komedier ‘Lars’ och ‘Hand i Hand’ som Viaplays senaste lokala streamingupplevelse som tilltalar en bred målgrupp.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020. Under de senaste sex månaderna har ‘Åreakuten’; säsong ett av ‘The American Runestone’; ‘Maskineriet’; säsong två av ‘Advokaten’; ‘Cold Courage’; ‘Lars’; ‘Vikingarnas sista resa’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Tjockare än vatten’; ‘Barnens drottning’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Mias magiska värld’; säsong två av ‘Hand i hand’; ‘Box 21’; och ‘Konsten att leva längre’ haft nordisk premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Valley Girl’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Head’; ‘Pernille’; ‘Orca’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong två och tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Lyckoviken’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Partisan’; säsong två av ‘The American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; och ‘Kommando’.

NENT Groups originalserie ‘ALEX’ har sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE; och ‘Mias magiska värld’ lanseras på Sky Kids.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)