NENT Groups kapitalmarknadsdag

• NENT Group har en unik position på den nordiska streamingmarknaden med ledande plattformar, det bästa innehållet och dedikerade och kunniga medarbetare
  • NENT Group hade 2 218 000 abonnemangskunder vid utgången av 2018 inklusive 1 258 000 betalande kunder för Viaplay

Nordic Entertainment Group (NENT Group) håller idag sin första kapitalmarknadsdag (länk till webcast). Klockan 13.30 kommer VD & koncernchef Anders Jensen och medlemmar ur koncernledningen att presentera NENT Groups unika position på den nordiska streamingmarknaden där bolaget har ledande plattformar, det bästa innehållet och dedikerade och kunniga medarbetare. Den första dagen för handel i NENT Groups A-aktier (NENT A) och B-aktier (NENT B) beräknas infalla den 28 mars 2019.

NENT Group lanserade sin första streamingtjänst 2007 och idag erbjuder Viaplay kunder i hela Norden en unik kombination av originalproduktioner, internationella filmer och serier, direktsänd sport och barninnehåll. Viaplay hade 1 258 000 betalande kunder vid utgången av 2018, och sammanräknat med Viasats betal-TV-abonnemang så hade NENT Group totalt 2 218 000 abonnemangskunder vid utgången av 2018.

NENT Groups genomsnittliga årliga försäljningstillväxt (CAGR) var 6% åren 2016-2018 och uppgick till SEK 14 711 miljoner för 2018. Rörelseresultatet (EBIT), exklusive jämförelsestörande poster och centrala kostnader, hade en genomsnittlig årlig tillväxt om 9% under samma period och uppgick till SEK 1 706 miljoner för 2018. Den starka utvecklingen följer NENT Groups strategi att investera i innehåll som kan användas för flera av bolagets plattformar och tjänster, vilka omfattar streaming, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vi ser fram emot att notera NENT Group på Nasdaq den 28 mars. Vårt erbjudande bygger på ledande plattformar, det bästa innehållet och dedikerade och kunniga medarbetare. Viaplay erbjuder en ojämförbar streamingupplevelse, vilket driver en stark abonnenttillväxt, och vi ser att det finns mycket mer att hämta här. Idag köper knappt hälften av Nordens 12 miljoner hushåll en streamingtjänst och vi förväntar oss att den andelen snabbt kommer att öka under de kommande åren. Den här utvecklingen för med sig en fantastisk potential som vi kommer att kapitalisera på genom fortsatta investeringar, nya partnerskap och fortsatt innovation.”

Investeringar inom streaming

NENT Groups vision är att vara Nordens ledande leverantör av streamingtjänster och innehållsproduktioner som lockar en global publik och prioriterar följande tre områden:

•  Innehåll – fortsätta investera i de bästa köpta filmerna och serierna, barninnehållet och sporträttigheterna (NENT Group sänder varje år 50 000 timmar direktsänd sport); öka investeringarna inom egna format och originalproduktioner med premiär av åtminstone 20 nya originalserier varje år (vilka även säljs internationellt); arbeta ännu mer integrerat med NENT Studios 32 produktionsbolag för att skapa fler gemensamma projekt.
  •  Produkt & teknik – ytterligare investera i de egna produkt-, data och teknikteamen, vilka idag omfattar drygt 300 medarbetare, för att vidare utveckla NENT Groups streamingtjänster och den unika kundupplevelsen.
  •  Distribution – utöka partnerskapen för distribution av bolagets kanaler och tjänster med operatörer och tjänsteleverantörer för att nå än fler potentiella kunder till Viaplay, i tillägg till investeringar i försäljning och marknadsföring för att erbjuda Viaplay direkt till konsument.

Agenda för dagens kapitalmarknadsdag:

13.30      Strategi, kultur & streaming: Anders Jensen, VD och koncernchef

15.00      Paus

15.20      De bästa underhållningsupplevelserna: Jakob Mejlhede Andersen, Innehållschef

16.00      Strategin i praktiken: Filippa Wallestam, VD för NENT Group Sverige

16.30      Värdeskapande på NENT:s sätt: Gabriel Catrina, Finansdirektör

17.00      Avslutande ord + Frågor & svar

Presentationerna från kapitalmarknadsdagen kommer att direktsändas, länk till webcasten finns på NENT Groups hemsida.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). NENT Group förväntas noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm den 28 mars, 2019, under symbolerna ‘NENT A’ och ‘NENT B’.

NENT Group är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här