NENT Groups thrillerserie ‘Rig 45’ spelas in för en andra säsong

• ‘Rig 45’ är en av NENT Groups mest framgångsrika originalserier
  • Aku Louhimies (med den finska succéfilmen ‘Okänd soldat’ från 2017) regisserar den andra säsongen
  • NENT Groups fokus på originalproduktioner fortsätter med åtminstone 20 premiärer varje år

Nordic Entertainment Groups (NENT Group) framgångsrika thrillerserie ‘Rig 45’ spelas in för en andra säsong med regi av den välrenommerade finska filmskapare Aku Louhimies. Den andra säsongen bjuder återigen på en internationell uppsättning skådespelare och har exklusiv nordisk premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

Efter en dramatisk flykt från Rig 45 – en isolerad oljerigg i Nordsjön som stått pall mot både en orkan och en hänsynslös mördare – har Petra Dahlberg (Lisa Henni: ‘Snabba cash’) svårt att övertyga polisen om sanningen i hennes historia. Men då hittas en kropp på skotska kusten…

I den andra säsongen av ‘Rig 45’ medverkar även Gary Lewis (‘Outlander’; ‘Gangs of New York’), Filip Berg (NENT Groups ‘Svartsjön’), Rune Temte (‘Captain Marvel’) och Lorcan Cranitch (‘The Last Kingdom’). Inspelningen pågår i Dublin och serien har premiär under nästa år.

För regin står Aku Louhimies, vars film ‘Okänd soldat’ från 2017 lockade fler än en miljon biobesökare i Finland. Louhimies verk har vunnit priser på filmfestivaler världen runt och hans filmer ‘8-Ball’ (2013) och ‘Fruset land’ (2005) nominerades till European Film Awards.

Säsong två av ‘Rig 45’ produceras av Veronika Eriksson för stockholmsbaserade Mopar Media Group och manusförfattare är Roland Ulvselius, Ola Norén och Martin Larsson. ITV Studios Global Entertainment distribuerar serien internationellt.

Jakob Mejlhede Andersen, Innehållschef, NENT Group: “Den första säsongen av den här fängslande serien slog rekord på Viaplay med en av våra största premiärhelger någonsin. Med den andra säsongen samlar vi karismatiska skådespelare, vackra inspelningsplatser och en prisbelönad regissör, känd för sin visuella stil, för att leverera ännu mer spänning från ‘Rig 45’. NENT Groups originalproduktioner fortsätter att erbjuda unika upplevelser till tittare i Norden och internationellt.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa åtminstone 20 originalproduktioner varje år. Bland de som redan haft premiär återfinns ‘Den som dräper – Fångad av mörkret’; ‘Hidden – Förstfödd’; ‘Det som göms i snö’; ‘Four Hands Menu’; ‘Friheten’; ‘Ingen utan skuld’; ‘Hand i hand’; säsong ett av ‘Rig 45’; ‘Advokaten’; ‘Stella Blómkvist’; säsong ett av ‘ALEX’; ‘Couple Thinkers’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Superswede’; ‘Veni Vidi Vici’; säsong ett och två av ‘Swedish Dicks’; säsong ett och två av ‘Det stora experimentet’; och säsong ett och två av ‘Svartsjön’.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; ‘Förhöret’; ‘Casper erövrar Norge’; ‘Heder’; ‘Älska mig’; säsong två av ‘ALEX’; ‘Sagasagor’; ‘Den inre cirkeln’; ‘Cold Courage’; ‘Wisting’; och ‘Straight Forward’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. ‘ALEX’ har sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ visas på BBC Four och på AMC Networks videostreamingtjänst Shudder; och den kommande serien ‘Heder’ har sålts till VRT i Belgien.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.

Nordic Entertainment Group AB (publ.) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). NENT Group förväntas noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm den 28 mars, 2019, under symbolerna ‘NENT A’ och ‘NENT B’.

NENT Group är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här