NENT Groups Viaplay visar NHL-ishockey i Polen till 2026

• Upp till 1 400 direktsända NHL-matcher visas på Viaplay i Polen varje säsong med start den 12 oktober
  • Avtalet utökar NENT Group och NHL:s samarbete till nio europeiska länder
  • Viaplay kommer dessutom att streama 120 matcher från Svenska hockeyligan (SHL) i Polen varje säsong

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har tecknat ett exklusivt femårigt medierättighetsavtal med National Hockey League (NHL), världens bästa ishockeyliga, för att visa upp till 1 400 direktsända NHL-matcher varje säsong på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i Polen till och med 2026. Avtalet utökar NENT Group och NHL:s långsiktiga samarbete till nio europeiska länder, och förstärker ytterligare Viaplays erbjudande av sport i världsklass i Polen, i tillägg till Premier League och Formel 1 som följer de kommande åren. Samtidigt har NENT Group säkrat exklusiva rättigheter till att streama matcher från Svenska hockeyligan (SHL) på Viaplay i Polen till och med 2024.

Med start den 12 oktober, då säsongspremiären för säsongen 2021/2022 spelas mellan Pittsburgh Penguins och de regerande Stanley Cup-mästarna Tampa Bay Lightning, kommer tittare i Polen att kunna följa hela NHL-säsongen live på Viaplay, inklusive varje NHL Saturday- och NHL Sunday-match (tidigare kallad NHL European Game of the Week), med polska kommentatorer för utvalda matcher.

Dessutom kommer Viaplay att visa omfattande direktsändningar från Stanley Cup-slutspelet och Stanley Cup-finalen, samt andra nyckelevenemang under NHL-säsongen, inklusive NHL Winter Classic, NHL All-Star Game, NHL Stadium Series, NHL Heritage Classic och NHL Global Series.

Peter Nørrelund, NENT Group Chief Sports Officer: “Vårt 18-åriga samarbete med NHL är ett av våra längsta och viktigaste. Det visar NENT Groups förmåga att leverera sport i världsklass till nya och etablerade fans, både i våra nordiska och internationella marknader. NHL:s kvalitet och dramatik, tillsammans med Mariusz Czerkawskis och Stanley Cup-vinnaren Krzysztof Oliwas framgångsrika karriärer, har byggt en lojal polsk följarbas. Viaplays tittare kan nu se varje NHL-match som en del av Polens bästa sporterbjudande inom streaming.”

David Proper, NHL Senior Executive Vice President of Media & International Strategy: “Genom vårt långa och utökande samarbete med NENT Group har vi haft möjligheten att ta vår liga till fler fans i Europa än någonsin tidigare. Avtalet med NENT Group gör att vi kan nå vår passionerade publik i Polen på bästa vis. Vi ser fram emot att även i fortsättningen erbjuda ett högkvalitativt programutbud med världens bästa spelare till våra polska fans.”

NENT Group har redan de exklusiva rättigheterna till NHL i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Island, Estland, Lettland och Litauen till och med 2026.

Viaplays SHL-sändningar i Polen kommer att täcka 120 direktsända matcher varje år under de kommande tre säsongerna från en av Europas toppligor i ishockey.

I Polen är Viaplay hemvisten för Bundesliga; UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League; Europas ledande damfotbollsligor; afrikanska kvalmatcherna till FIFA World Cup 2022; FIFA Dam-VM 2023; Copa América 2024; W Series, Nürburgring 24 Hours och Ferrari Challenge motorsport; US Open golf; Bundesliga handboll; FIBA EuroLeague dambasket; och snooker, pool och PDC-dart. Tjänsten har också ett brett utbud av Viaplay Originals, internationella filmer och serier, och barninnehåll.

NENT Group visar IIHF Ice Hockey World Championship i samtliga nordiska länder från 2024 till 2028.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land, i Estland, Lettland och Litauen, och i Polen. Viaplay lanseras i USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare marknader till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram