Nordic Entertainment Group vinner rättigheterna till sex ledande internationella fotbollsmästerskap

• NENT Group har förvärvat de exklusiva nordiska medierättigheterna för Bundesliga, Ligue 1, Eredivisie, belgiska First Division A och Scottish Premiership fram till 2021
  • Ligorna visar några av Europas största klubbar och fler än 30 nordiska spelare
  • NENT Group har även säkrat de exklusiva nordiska medierättigheterna till 2019 Copa América

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har förvärvat de exklusiva nordiska medierättigheterna till Tysklands Bundesliga, Frankrikes Ligue 1, Nederländernas Eredivisie, Belgiens First Division A och Scottish Premiership fram till 2021, samt 2019 års Copa América. NENT Group kommer att visa upp till 1 500 direktsända matcher varje säsong från de fem ligorna på sina TV-kanaler och streamingtjänster.

Varje vecka kommer fotbollsfans i Danmark, Finland, Norge och Sverige att kunna njuta av exklusiv bevakning av toppklubbar som Bayern München, Borussia Dortmund, Paris Saint-Germain, Olympique de Marseille, Ajax och Celtic på NENT Groups TV-kanaler och streamingtjänster. I de europeiska ligor där dessa klubbar spelar medverkar fler än 30 spelare från Norden, där det stora supporterintresset fortsätter att växa.

NENT Group kommer också att visa 2019 års Copa América som går av stapeln i Brasilien den 14 juni 2019 med final den 7 juli 2019 på Rio de Janeiros legendariska Maracanã-stadion. Copa América är den sydamerikanska motsvarigheten till UEFA European Championship där globala superstjärnor som Lionel Messi, Neymar, Edinson Cavani och Paulo Dybala medverkar.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Dessa rättigheter ger oss ett fantastiskt erbjudande av internationell fotboll i absolut världsklass. NENT Group är redan regionens ledande hemvist av direktsänd fotboll och nu blir vår bevakning ännu mer omfattande. Med upp till 1 500 direktsända matcher varje säsong från det här breda urvalet av europeiska mästerskap – kompletterat med en månad av den allra bästa sydamerikanska fotbollen från Copa América nästa sommar – är NENT Group i en liga för sig själv.”

Kim Mikkelsen, SVP och Sportchef, NENT Group: “Att följa de bästa spelarna och topplagen världen runt har alltid varit en prioritet för nordiska fotbollsfans. Nu lägger NENT Group till veckovis bevakning av fem ledande ligor med några av Europas största klubbar, och fler än 30 spelare från Danmark, Finland, Norge och Sverige, till vårt oöverträffade fotbollserbjudande.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, UEFA Champions League, Premier League, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC och golf.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under det andra halvåret 2018.

Om uppdelningen av MTG
Den 23 mars 2018 meddelades det att styrelsen för MTG har beslutat att initiera en process för att dela upp MTG i två bolag – Modern Times Group MTG AB och NENT Group – genom att dela ut samtliga aktier i NENT Group till MTG:s aktieägare och notera aktierna på Nasdaq Stockholm under andra halvan av 2018. Mer information om uppdelningen av MTG och NENT Group finns här.

NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här