Viaplay lanserar i Nederländerna den 1 mars

• Viaplay erbjuder tittare i Nederländerna en unik kombination av premium direktsänd sport, Viaplay Originals, Hollywoodfilmer och -serier, och barninnehåll
  • Tjänsten kostar EUR 13,99 per månad
  • Viaplay blir tillgänglig i minst 16 länder vid slutet av 2023

Viaplay lanserar i Nederländerna den 1 mars 2022 och erbjuder nederländska tittare en unik kombination av premium direktsänd sport, Viaplay Originals, Hollywoodfilmer och -serier, och barninnehåll. Tjänsten erbjuds i ett paket som kostar EUR 13,99 per månad, och blir tillgänglig genom distributionspartners så som VodafoneZiggo och KPN, samt abonnemang som säljs direkt till kunderna. Lanseringen kommer att ta Viaplays närvaro till 11 länder, med minst fem ytterligare marknader som tillkommer innan slutet av 2023.

Höjdpunkterna av Viaplays erbjudande i Nederländerna vid lansering kommer att inkludera:

Sport: Formel 1 med nederländska superstjärnan Max Verstappen, som just nu är i delad ledning i förarmästerskapet; PDC-dart med trefaldiga världsmästaren Michael van Gerwen; Bundesliga-fotboll; damfotboll från Italiens Serie A och Sveriges Damallsvenskan; Matchroom-snooker och -pool; och KSW-kampsport; samt Premier League-fotboll från och med augusti 2022.

Marco Zwaneveld har utsetts till Viaplays Head of Sports i Nederländerna. Viaplays Formel 1-bevakning leds av Amber Brantsen från en sportstudio i världsklass i Amsterdam, med Nelson Valkenburg och Melroy Heemskerk som kommentatorer.

Viaplay Originals: fler än 30 originalproduktioner, inklusive ‘Älska mig’, ‘The Box’, ‘Heder’, ‘Threesome’ och Canneseries 2020-vinnaren ‘Partisan’. Viaplay är ledande på att skapa originaldramaserier i Norden, med fler än 60 premiärer planerade för 2022, och kommer att investera i nederländska Viaplay Originals. Kennard Bos har utsetts till Viaplays första exekutiva producent i Nederländerna.

Internationella filmer och serier: högprofilerat innehåll från Hollywoodstudios så som MGM, Sony och wiip med flera, inklusive succéfilmer och -serier som ‘Men in Black’-filmerna, ‘Walker’, ‘Dr Death’ och ‘The Capture’, följt av ‘Tomb Raider’, ‘Jumanji: The Next Level’, ‘Jumanji: Welcome to the Jungle’, ‘Bad Boys for Life’ och ‘Charlies änglar’ snart efter lanseringsdagen.

Barninnehåll: världskända serier för yngre tittare så som ‘Peppa Pig’, ‘My Little Pony’ och ‘LEGO Ninjago’.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Att lansera Viaplay i Nederländerna är ett stort steg för vårt företag, och framför allt för tittare. Viaplays unika kombination av världens bästa sport, filmer och serier är mycket prisvärd och erbjuder något för alla, och våra partnerskap med KPN och VodafoneZiggo kommer att hjälpa oss att nå tittare över hela landet. Vi förstår hur mycket Formel 1 i synnerhet betyder för nederländska supportrar, och Viaplays bevakning kommer att sätta nya standarder av hög klass. Vi är här för att leda, lära oss och bidra – från den 1 mars och många år framöver.”

Alla Viaplay Originals och allt internationellt innehåll kommer att ha nederländska undertexter, och allt barninnehåll kommer att ha nederländsk dubbning.

I Nederländerna stöds Viaplay av ett brett utbud av enheter och plattformar, inklusive smart-TVs; iOS och Android smarttelefoner och surfplattor; Chromecast och Apple TV; och PC samt Mac.

Kring 48 % av Nederländernas 8 miljoner hushåll har ett streamingabonnemang, med ett snitt på 1,6 abonnemang per streaminghushåll. Under 2025 förväntas streaming-penetrationen att öka till 66 % och antalet abonnemang per streaminghushåll till 1,9. 98 % av nederländska hushåll har en bredbandsuppkoppling (källa: Ampere Analysis).

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Viaplay lanseras i USA under 2021 och i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram