Viaplay säkrar exklusiva KSW-rättigheter i 10 länder

• Viaplay visar varje KSW-evenemang direktsänt i Polen, Norden och Baltikum från december 2021, följt av Nederländerna
  • KSW ökar antalet evenemang till 12 per år från 2022
  • Viaplay och KSW samarbetar för att etablera vägar för MMA-talanger från Viaplays marknader att medverka i KSW-evenemang

Viaplay har kommit överens om ett långsiktigt partnerskap med KSW, Europas ledande ‘mixed martial arts’ (MMA)-organisation, för att bli den exklusiva streaminghemvisten i 10 länder för KSW:s liveevenemang från december 2021. KSW har en passionerad supporterskara, och från 2022 kommer den Polen-baserade organisationen att anordna 12 evenemang per år med stora polska och internationella MMA-utövare.

Viaplays första KSW-event blir KSW 65 den 18 december när polska Mamed Khalidov (35-7-2) försvarar sitt mellanviktsbälte mot kroaten Roberto ‘Robocop’ Soldić (19-3-0), en av Europas stjärnskott i MMA. Samma kväll gör Daniel Torres (12-4-0) och Salahdine Parnasse (15-1-1) upp om KSW-mästerskapet i fjädervikt, med ytterligare matcher som bekräftas inom kort.

Viaplay och KSW kommer även att samarbeta för att skapa vägar för talanger som representerar Viaplays marknader att medverka i KSW-evenemang.

Alla KSW-evenemang kommer att vara tillgängliga i Polen, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen och Nederländerna utan extra kostnad som en del av ett vanligt Viaplay-abonnemang där sport ingår. I Polen kommer Viaplays KSW-bevakning att inkludera premium sportprogram och polsktalande kommentatorer.

Peter Nørrelund, NENT Group Chief Sports Officer: “KSW lockar hängivna supportrar, speciellt i Polen, och är nu etablerat som Europas främsta MMA-organisation. Viaplays partnerskap ligger helt rätt i tiden givet att antalet KSW-evenemang ökar till 12 nästa år. Vi ser också fram emot att hjälpa nya MMA-talanger förverkliga drömmen om att tävla framför en internationell publik.”

Maciej Kawulski, KSW-delägare: “Vi är väldigt glada att arbeta med Viaplay från och med KSW 65 den 18 december. Streamingplattformen Viaplay ger ett otroligt värde för sportsupportrar och kommer att göra KSW tillgängligt för fler ögon i Polen och runt om i Europa. Jag är säker på att alla KSW-supportrar kommer att få en förbättrad tittarupplevelse och dra fördel av detta partnerskap.”

Martin Lewandowski, KSW-delägare: “Nästa år medför en ökning av våra evenemang, stab av atleter och antalet europeiska marknader där KSW är tillgängligt. Att arbeta med Viaplay ger oss nya möjligheter och kommer bara att ha en positiv påverkan på KSW framöver. Detta är ett stort ögonblick i historien av vårt förbund, och visar vår hängivenhet till fortsatt tillväxt. Jag är glad att starta detta partnerskap och ser fram emot att välkomna KSW-supportrar, nya som gamla, till Viaplay med KSW 65 den 18 december som startpunkt.”

Utöver KSW innefattar Viaplays sporträttigheter i Polen Bundesliga, UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League fotboll, NHL ishockey och PDC dart, med Premier League och IndyCar från 2022 samt Formel 1 från 2023. Viaplay är även den exklusiva polska hemvisten för FIFA Dam-VM i fotboll 2023.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Viaplay lanseras i USA under 2021 och i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

Om KSW:
Launched in 2004, by co-owners Maciej Kawulski & Martin Lewandowski, KSW has grown to become Europe’s premier MMA organisation. KSW has hosted large-scale events in Poland, the UK, Ireland, Croatia, and holds the record for largest modern day MMA event, & the biggest ever in Europe, with 57,776 in attendance at KSW 39.

Known around the world for its unique blend of sport and spectacle, KSW receives media coverage from some of the largest outlets across the globe and has been nominated for ‘MMA Promotion of the Year’ in the World MMA Awards on several occasions. 2018 saw KSW beat the Polish Football Association to win ‘Sports Organisation of the Year’ in the national sports awards in Poland.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram