NSP: BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR PERIODEN 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2011

10 % försäljningsökning i det fjärde kvartalet

Fjärde kvartalet 2011

• Omsättningen uppgick till 173,3 MSEK (157,6).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 3,3 MSEK (4,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till 1,8 MSEK (5,6).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,15 SEK (0,52).
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 11,3 MSEK (11,3).

Helåret 2011

• Omsättningen uppgick till 623,0 MSEK (633,6), valutaförändringar om 11,4 MSEK står  i princip för hela minskningen.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 10,6 MSEK (15,0). Av minskningen svarar skillnad i valutakurs för -0,9 MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till 2,1 MSEK (11,1).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,18 kronor (1,03).
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 39,3 MSEK (44,8).

Kommentar av VD Morgan Jallinder

• Ett marknadsmässigt svagt år avslutades positivt med en ökad försäljning för våra jämförbara restauranger och ett förvärv av fem restaurangerna i Danmark. Sammantaget ökade försäljningen med 10 procent under sista kvartalet vilket vi är nöjda med.
  • De förvärvade restaurangerna i Danmark var resultatneutrala under kvartalet. Uppkomna omstrukturerings - och utbildningskostnader för de förvärvade restaurangerna har kunnat balanseras av övriga intäkter. Vi räknar med att nödvändiga förbättringsåtgärder är genomförda under första kvartalet 2012 vilket öppnar för nylansering av restaurangerna med start i februari 2012.

• Vi har nu gått in i en tillväxtfas under vilken vi kommer att öppna ett antal nya restauranger. Vi öppnade i Varberg i december och i Naestved i Danmark, i januari 2012. Expansionen sker med i princip befintlig administrativ och operativ plattform vilket skapar förutsättningar för förbättrad lönsamhet. Närmast står en ny restaurang i Jägersro, Malmö på tur. Därtill har vi en pipeline med nya riktigt bra lägen. En försäljningsökningsökning i storleksordningen 100 MSEK är inte orimlig under 2012 så jag ser framtiden an med tillförsikt.

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 700 miljoner kronor och omfattar ett 50-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se