Kommentar till delårsrapport januari-juni 2003

Report this content

Kommentar till delårsrapport januari-juni 2003 VD och koncernchef Roland Nilsson kommenterar Wedins delårsrapport: Renodlad verksamhet och enhetlig agerande Arbetet med att forma framtidens Wedins pågår i rask takt. Vi genomför förändringar i såväl butiksstruktur som i processer och sortiment i syfte att öka vår framtida intjäningsförmåga. Samtidigt medför det att jämförbarheten i koncernens försäljning och intjäning haltar. Verksamheten är nu fullt ut organiserad i ett integrerat bolag under namnet Wedins Skor & Accessoarer. Samordningen av volymsegmentet under ett varumärke beräknas vara slutförd i mars 2004. Effekterna av sortimentsintegrationen av skor och accessoarer kommer att synas i butik från våren nästa år. Målmedveten organisation en förutsättning för framgång En översyn av koncernens målstyrning och värderingsbas är i slutfasen och är en av de viktigaste komponenterna för att bygga ett framgångsrikt detaljhandelsföretag. Våra kunder ska känna förtroende för våra värderingar och hur vi agerar, därför satsar vi på våra medarbetares utveckling. Stärkta finanser och fokus på lönsamhet Vi har under våren sjösatt ett omfattande åtgärdspaket för att genomföra en genomgripande, och nödvändig, omstrukturering av Wedins. En viktig milstolpe som passerades för att nå vårt mål var givetvis när nyemissionen fulltecknades under våren. Det var oerhört glädjande att känna förtroendet från såväl gamla som nya aktieägare. Med finansieringen i hamn kan vi nu ha fullt fokus på verksamhetens utveckling och förverkliga våra planer - men det kommer att kräva både tid och investeringar, inte minst i det initialskede vi befinner oss. Jag kan konstatera att både aktiviteter och kostnader följer uppsatt plan. Lönsamhetsmässigt räknar vi med att programmet skall ge full effekt på 3-5 års sikt beroende av konjunkturutveckling. I det korta perspektivet kan vi givetvis inte vara nöjda med vare sig resultatet eller volymerna i bolaget. Att ställa om en verksamhet av den storlek som Wedins utgör tar tid och det avkortade verksamhetsåret som slutar den 31 augusti 2003 präglas starkt av det omfattande förändringsarbete som pågår i bolaget. Det är dock med stor tillförsikt som jag och mina medarbetare ser fram emot det nya Wedins Skor & Accessoarer som nu växer fram. Stockholm den 27 augusti 2003 Roland Nilsson Delårsrapport januari - juni 2003 · Koncernens försäljning uppgick till 449,0 Mkr (544,2). Minskningen är främst en följd av ett reducerat butiksbestånd. · Bruttovinstmarginalen ökade med 5,5 procentenheter till 55,6 procent. · Resultat före avskrivningar var -17,2 Mkr (-14,2). · Resultat efter skatt uppgick till -60,1 Mkr (-63,7). · Resultat per aktie uppgick till -1,44 kr (-8,41). · Långsiktig omstrukturering löper enligt plan. · Fulltecknad nyemission tillförde bolaget 195 Mkr. · Namnbyte genomfört till Wedins Skor & Accessoarer AB samt byte av räkenskapsår till september-augusti. Stockholm den 27 augusti 2003 Wedins Skor & Accessoarer AB (publ) Roland Nilsson VD och koncernchef Vid frågor vänligen kontakta: Roland Nilsson, VD Wedins Skor & Accessoarer AB, telefon 08-508 99 200. Denna rapport har ej granskats av bolagets revisorer. Kommande informationstillfällen Bokslutskommuniké (januari-augusti) 30 oktober 2003 Delårsrapport september-november 2003 13 januari 2004 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/27/20030827BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/27/20030827BIT00650/wkr0002.pdf