Januari-mars 2020: Försäljningen rullar på även i speciella tider

När böckerna för årets tre första månader summeras så ser vi tillbaka på ett kvartal där verkligheten ser helt annorlunda ut jämfört med för bara tre månader sedan. Men det påverkar inte snuset, nikotinportionerna eller Nordic Snus.

När vi jämför Q1 med året innan ser vi tillväxt av volymerna för bolagets båda produktkategorier. LD:s volymer växte med +14,9% under Q1 samtidigt som snusmarknaden växte +1,8%, och Nordic Sprits volymer växte med +123,2% samtidigt som marknaden för nikotinportioner växte +209,9% under samma period.

Nordic Snus varumärke i produktkategorin snus, LD, noteras för en rekordstor marknadsandel i Q1 – 7,6 procent – vilket är en ökning med +0,9% jämfört med Q1 2019. Den samlade ökade marknadsandelen för varumärket baseras på en underliggande ökning för varje enskild produkt i LD-portföljen. I och med detta är LD fortsatt det femte största snusvarumärket på den svenska marknaden.

Om vi sedan riktar in oss på Value-segmentet som LD är en del av, fortsätter det att växa både i marknadsandelar och volym. Segmentet växte med +1,5% i marknadsandelar och +9,4% i volym jämfört med Q1 2019. Vidare är LD det näst största varumärket i Value-segmentet med 5,1 procentenheter i marknadsandelars skillnad mot det tredje största varumärket.

Nordic Snus produkt inom produktkategorin nikotinportioner Nordic Spirit fortsätter sin tillväxtresa med vind i seglen. Under Q1 mer än dubblar varumärket sina volymer med en tillväxt på +123,2%. Nordic Spirit plockar också dessutom en placering och är nu det fjärde största varumärket för nikotinportioner, med en marknadsandel på 4,1 procent för hela kvartalet.

Kommentar från Andrew Shannon, VD Nordic Snus:

Resultaten har gått vår väg, trots den tumultartade situationen som vi befinner oss i. Genom LD fortsätter vi erbjuda våra konsumenter ett högkvalitativt snus till en rimlig prislapp, vilket tas emot väl av målgruppen. Nya LD Strong Vit portion fortsätter att prestera fina försäljningssiffror och vi förväntar oss att den trenden kommer att hålla i sig eftersom konsumenterna efterfrågar starkare produkter till ett rimligt pris. För vår produkt inom produktkategorin Nikotinportioner, Nordic Spirit, nådde vi i förra veckan milstolpen 2 miljoner sålda dosor på mindre än två år. Sedan vi uppdaterade utförandet på dosorna, samt släppt de två nya smakerna Elderflower och Spearmint har både volymerna och marknadsandelarna ökat i jämn takt. Vi är glada över utvecklingen, men långtifrån nöjda. Vi har ett antal nya aktiviteter på ingång som vi hoppas kommer att landa väl hos vår vuxna målgrupp och ytterligare kommer att bidra till vår fortsatta utveckling.

Slutligen önskar jag allihopa – konsumenter, leverantörer, konkurrenter och övriga aktörer – välmående, styrka och uthållighet i dessa speciella tider å Nordic Snus vägnar.

Tabell 1: Snus marknadsandel Q1 2020 vs Q1 2019

Brand

Market Share Q1 Last Year Market Share Q1 This Year Volume Growth Q1 vs Last Year Market Share Change Q1 vs Last Year
GENERAL 19,1% 18,9% 0,6% -0,2%
KNOX 13,6% 15,0% 11,9% 1,4%
GÖTEBORGS RAPÉ 11,0% 10,8% -0,1% -0,2%
KALIBER 8,7% 9,4% 9,7% 0,7%
LD 6,8% 7,6% 14,9% 0,9%
KRONAN 6,8% 6,8% 1,7% 0,0%
LUNDGRENS 3,7% 5,5% 52,2% 1,8%
ETTAN 5,5% 5,2% -4,0% -0,3%

*Onlineförsäljning ej inkluderad.

Tabell 2: Nikotinportioner marknadssandel** Q1 2020 vs Q1 2019

Brand

Market Share Q1 Last Year Market Share Q1 This Year Volume Growth Q1 vs Last Year Share Change Q1 vs Last Year
LYFT 38,7% 59,0% 372,8% 20,3%
ZYN 34,9% 25,3% 125,2% -9,5%
ON! 11,9% 7,7% 99,9% -4,2%
NORDIC SPIRIT 5,7% 4,1% 123,2% -1,6%
SKRUF SUPER WHITE 8,9% 3,8% 32,3% -5,1%
Grand Total 100,0% 100,0% 209,9% 0,0%

Källa: Nielsen, DVH+SVH, Sverige.

För mer information om Nordic Snus, vänligen besök www.nordicsnus.se eller kontakta:*Onlineförsäljning ej inkluderad.
** Tidigare benämnt nikotinportioner segmentsandel.

Nordic Snus AB är en av Sveriges största snustillverkare med varumärkena LD, Nordic Icon och Nordic Spirit som finns hos över 5 000 försäljningsställen runtom i Sverige. Samtliga produkter tillreds i den anrika snusfabriken i Vårgårda på västgötaslätten. Läs mer on Nordic Snus på http://www.nordicsnus.se