Nordisk Renting förvärvar anläggning i samarbete med livsmedelskoncernen Cerealia för 73 MSEK Nordisk Renting AB förvärvar en anläggning för tillverkning och distribution av bageriprodukter i Göteborg för 73 miljoner kronor med Cerealia som långsiktig hyresgäst. Fastigheten ligger norr om Göteborgs centrum nära E6 i anslutning till ett av Göteborgs mer attraktiva köpcentrum. Cerealia har träffat ett 15-årigt hyresavtal med Nordisk Renting. Fastigheten omfattar en uthyrbar yta om cirka 11 000 kvadratmeter och säljare är KF Fastigheter AB. Cerealia väljer i samband med ägarskiftet att koncentrera sin bageriverksamhet i Göteborg till fastigheten som är strategiskt betydelsefull för Cerealia. Nordisk Renting äger sedan tidigare en nybyggd och toppmodern bagerifastighet i Umeå med Cerealia som långsiktig hyresgäst. Bageri Skogaholm, Schulstad, Kungsörnen, Start och AXA är alla starka varumärken inom Cerealia, som är en av Nordens största livsmedelskoncerner. Cerealia ägs av Svenska Lantmännen ekonomisk förening som i sin tur ägs av cirka 50 000 svenska bönder. Verksamheten består av att utveckla, tillverka och marknadsföra spannmålsbaserade livsmedel. I början av året förvärvades bland annat bageriverksamheten inom Schulstad A/S. Cerealia är därmed Nordens största aktör på brödmarknaden med en total omsättning om cirka 9 miljarder kronor och 6 000 anställda, varav bageriverksamheten omsätter cirka 6 miljarder med totalt 4 700 anställda. "Cerealia är inne i en expansiv fas just nu och vi vill använda vårt kapital till vår kärnverksamhet." säger Håkan Ahlqvist, VD på Cerealia AB. "Därför passar en hyreslösning med Nordisk Renting som långsiktig och professionell fastighetsägare oss mycket bra." "Förvärvet innebär att vi utvecklar vårt samarbete med Cerealia som marknadsledare, vilket vi tycker är mycket positivt" säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB. "Marknaden för Cerealias produkter präglas av en stabil efterfrågan och en hög grad av kundlojalitet och Cerealia växer sig allt starkare på den nordiska marknaden." För ytterligare information, vänligen kontakta: Reinhold Geijer, VD Nordisk Renting AB, tel 08-670 98 00 eller 070-314 91 05 Håkan Ahlqvist, VD Cerealia AB, tel 08-657 41 10 Christer Larsson, Business Group Controller på Cerealia, tel 08-737 94 02 eller 070-644 22 42 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT00760/wkr0002.pdf