Aktiehandel i januari: Stark tro på konjunkturuppgång

Börsen började 2010 urstarkt, men har fallit tillbaka sedan mitten av januari. De svenska privatspararnas optimism verkar dock obruten. Statistik från Nordnet över aktiehandeln under januari visar på stor tilltro till konjunkturkänsliga aktier, trots den dåliga start dessa har fått på året.

- Tron på kommande goda tider är stor. Det är sällan man ser en sådan enhetlig trend för privatspararnas aktiehandel. Säljsidan består i princip enbart av konjunkturokänsliga branscher som läkemedel och dagligvaror, medan köpsidan domineras av bolag som gynnas av högkonjunktur, till exempel Boliden och de stora verkstadsbolagen, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Omsättningen på aktiehandeln har varit hög under januari, och Nordnets kunder har nettoköpt aktier. Slutet av månaden har dominerats av bolagens bokslutskommunikéer för 2009. Mest köpta aktier 1. Boliden 2. Swedbank 3. Sandvik 4. ABB 5. Castellum 6. TeliaSonera 7. Hexagon 8. Handelsbanken 9. Skanska 10. Stora Enso Mest sålda aktier 1. Ericsson 2. AstraZeneca 3. H&M 4. Wihlborgs 5. Getinge 6. Biovitrum 7. BioInvent 8. Meda 9. PA Resources 10. AarhusKarlshamn Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 300 000 depåer under januari månad.

Taggar: