Brexit fick spararna att rusa till bankaktier

Folkomröstningen om britternas vara eller icke vara i EU kom att dominera börsen helt och hållet under månaden. Börsen svängde kraftigt fram och tillbaka med ett rekordras första börsdagen efter omröstningen.

Privatspararna var ganska avvaktande innan omröstningen men kom sedan tillbaka med full styrka. Aktiviteten var under slutet av månaden mycket hög.

- Kunderna har varit mycket aktiva efter det brittiska valet och det är framför allt bland de svenska bankerna som spararna försöker bottenfiska. Även andra bolag som tagit mycket stryk ligger högt upp på köplistan t.ex. H&M och Fingerprint.

- När de svenska bankerna rasar med 10 % på en dag så förstår jag att det känns som ett fynd, men man måste komma ihåg att risken för bankerna definitivt gått upp i och med Brexit och man skall räkna med en orolig period för den europeiska banksektorn framöver säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

På säljsidan ligger Ericsson i topp följt av bland annat de råvarurelaterade bolagen Sandvik och Boliden.

- Ericsson är inne i en tung period och nu börjar aktieägarna tröttna. Det stormar kring ledningen och många sparare har helt enkelt tappat förtroendet för dem säger Joakim Bornold.

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
Hennes & Mauritz B Ericsson B
Fingerprint Cards B Attendo
Svenska Handelsbanken A Sandvik
Nordea Boliden
Kinnevik AB Meda A
Starbreeze B Nokia Oyj SEK
Betsson B Husqvarna B
Volvo B Mr Green & CO
Investor B Leovegas
SEB A Paradox interactive

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.