Fokus på bioteknikaktier bland privatpersoner under november

Fokus på bioteknikaktier bland privatpersoner under november Närmare var 10:e aktieavslut som gjordes av Internetmäklarna i november var i en bioteknik aktie. Intresset för aktiehandel totalt sett var fortsatt starkt med en högre aktivitet under november jämfört med de flesta månader tidigare under året men antalet avslut minskade med 11% jämfört med oktober. "Intresset för aktiemarknaden håller i sig. Det är framförallt bioteknik, IT och telekom som är den heta sektorerna bland privatpersoner. Under november månad nådde värdepappersbelåningen rekordnivåer för året, vilket är en indikator för starkt börsintresse. Belåningen på Nordnet ökade till ca 600 mkr. En ökning med 23% jämfört med snittet under de senaste tre månaderna. " säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet. Fokus på högriskaktier Fokuseringen på Ericsson har minskat tillsammans med minskat intresse för ABB och Skandia. Istället gick fokus till flera mindre och medelstora bioteknik- och IT-aktier. Under november gjordes närmare var 10:e avslut från Internet-mäklarna i en bioteknik aktie. 48% av alla avslut från Internetmäklarna gjordes i en IT-aktie "Koncentrationen till handeln på 10-i-topp aktierna har minskat ytterligare i november jämfört med oktober. I snitt har 10-i-topp- aktierna representerat mellan 55-65% av alla avslut tidigare i år men i november stod de för knappt 35% av alla avslut" säger Jessica Gertun. Internetmäklarnas 10-i-topp-lista Antal avslut Antal avslut november oktober Ericsson B 55 858 81 462 Skandia 19 582 16 284 SCA B 7 918 1 161 LABS 7 691 1 590 Maxim 7 369 3 990 Nordea 6 728 9 842 Enea 6 246 2 305 Artimplant 6 159 669 ABB 6 159 20 219 Lundin Petrolium 5 885 2 525 Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under november 2003 samt antal avslut för dessa aktier i oktober. Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Aktiedirekt, Stocknet och Skandiabanken. Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu . ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/01/20031201BIT00710/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/01/20031201BIT00710/wkr0002.pdf

Nordnet är en digital bank för investeringar och sparande, som finns i hela Norden. Nordnet Bank AB, säte: Stockholm, org.nr 516406-0021www.nordnet.se