Fokus tillbaka på makro

En stark start på börsen i mars bytes till en betydligt svagare andra halva. Makrostatistiken var återigen i fokus och räntebesked från ECB och FED fick en stor påverkan på börsens utveckling.

Privatspararna var fortfarande inriktade på storbolag och framför allt bolag med hög direktavkastning,

- Utdelningssäsongen är i full gång och spararna valde in i det sista att investera i bolag med hög direktavkastning. Tre av de fyra storbankerna låg på fem i topp.

- Ratos har kommit tillbaka på köpsidan. De senaste årens kräftgång verkar över och man börjar se ljuset i tunneln för bolaget, säger Joakim Bornold , sparekonom på Nordnet.

På säljsidan ligger tre nynoterade bolag i toppen. En avvaktande IPO-marknad tog fart igen i mars med stort intresse från spararna att delta.

- Att teckna och sälja första dagen är fortfarande en högst lönsam strategi, och spararna fortsatte att agera på det sättet i mars. Kombinationen stor kursuppgång och relativt små poster i tilldelning gör en försäljning på noteringsdagen attraktiv, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
Hennes & Mauritz Leovegas
Nordea Humana
SEB Garo
Biovitrum Sandvik
Handelsbanken Meda
Investor Bravida holding
Ica gruppen Teliasonera
Ratos Rhovac
NCC Attendo
JM Fingerprint Cards

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat