Fortsatt stigande intresse för aktiehandel bland privatpersoner

Fortsatt stigande intresse för aktiehandel bland privatpersoner Privatpersoner fortsätter att öka sin handel hos Internetmäklarna. Under september månad ökade handeln med 8% jämfört med augusti månad. Antalet personer som gjorde aktieaffärer ökade ännu mer, +17%, jämfört med augusti månad. Även riskviljan ökar. "Aktieintresset har fortsatt att öka. Antalet personer som gjorde minst en aktieaffär under september månad ökade med 17% jämfört med augusti och med hela 52% jämfört med genomsnittet under första halvåret" säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet. Under september månad har värdepappersbelåningen nått rekordnivåer för året. Belåningen ökade med 68 % till ca 450 mkr jämfört med genomsnittet under första halvåret. Ericsson och Skandia i topp Det är fortfarande Ericsson och Skandia som toppar 10-i-topp listan över Internetmäklarnas mest handlade aktier. IT och bioteknik har varit fortsatt heta sektorer i september vilket gjort att Framfab gjort comeback tillsammans med Switchcore och Maxim. TeleLogic, Bure, TeliaSonera och Securitas lämnar listan. "Koncentrationen i handeln på 10-i-topp bolagen har minskat ytterligare i september jämfört med augusti. I snitt har 10-i-topp bolagen representerat mellan 55-65% av alla avslut tidigare i år men i september står den för 45% av alla avslut. Att privatpersonernas handel sprids till fler bolag är positivt ur risksynpunkt" säger Jessica Gertun. Internetmäklarnas 10-i-topp-lista Antal avslut Antal avslut september augusti Ericsson B 78 722 62 783 Skandia 38 006 57 000 Framfab 21 053 1 393 ABB 14 652 42 186 Nokia 14 645 11 064 Nordea 9 612 22 182 Switchcore 7 178 3 954 Maxim 6 658 3 729 WM B 6 491 5 551 SEB A 6 456 2 266 Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under september 2003. Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Aktiedirekt, Stocknet och Skandiabanken. Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu . ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00260/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00260/wkr0003.tif

Nordnet är en digital bank för investeringar och sparande, som finns i hela Norden. Nordnet Bank AB, säte: Stockholm, org.nr 516406-0021www.nordnet.se