Månadsrapport september månad: Kommentarer och statistik om personers Internethandel i aktier, optioner och fondandelar

Månadsrapport september månad: Kommentar och statistik om privat- personers Internethandel i aktier, optioner och fondandelar Nordnet - Nordens största Internetmäklare med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark samt Eurotrade Securities S.A. i Luxemburg · Fortsatt stort intresse för börsen. 52% fler av Nordnets kunder gjorde aktieaffärer i september jämfört med genomsnittet under första halvåret · Rekord under tredje kvartalet för Nordnets marknadsandelar på Stockholmsbörsen och Oslobörsen. Nya rekord är 7,83% respektive 3,76% av antal avslut · Rekord under tredje kvartalet för Internetmäklarnas marknadsandelar på Stockholmsbörsen och Oslobörsen. Nya rekord är 21,56% respektive 22,49% av antal avslut · Hedgefonder populärast på Nordnets fondtorg. Sex av de tio populäraste fonderna i september var hedgefonder · Belåningen av aktier fortsätter att stiga. 68% högre värdepappersbelåning i september jämfört med genomsnittet under första halvåret · Blankningsaffärer minskade i september till 2 500 000 blankade aktier till ett värde av ca 60 mkr. Ericsson och TeliaSonera mest populära aktier att blanka · Nordnet näst största mäklare totalt sett på OMX-optioner i september med 18,35% marknadsandel · Förstärkt tillströmmning av nya kunder. Nya depåer ökade i september med 149% jämfört med genomsnittet under första halvåret Kommentar från Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet. "Utvecklingen från juli och augusti höll i sig med ett ytterligare förstärkt börsintresse i september. Många gamla utbombade och mindre IT- aktier vaknade till liv under september och visade kurslyft som påminde om fornstora dagar. Aktier som Framfab och Switchcore trängde till och med in sig på 10-i-topp listan över nätmäklarnas mest handlade aktier. Huruvida vi har en konjunkturvändning runt hörnet som motiverar börsutvecklingen får framtiden utvisa. Det starka börsintresset medförde att 52% fler av våra kunder gjorde affärer i september jämfört med genomsnittet under första halvåret. Detta är upp 17% från augusti. Säsongsmässigt brukar börsintresset vara som störst under årets sista kvartal. Valutaoron i världen riskerar nu dock att dämpa börsintresset. Ericsson aktien tog tillbaka lite av kommandot över handeln i september jämfört med augusti. Övriga IT-relaterade aktier sammantaget stod för 48% av nätmäklarnas avslut jämfört med 37% under augusti. En siffra som tydligt visar det starka pånyttfödda IT-intresset. I takt med det ökade intresset för börsen har också riskbenägenheten fortsatt att öka. Detta ser vi främst genom att värdepappersbelåningen ökat även under september. Å andra sidan är värdepappersbelåning kostnadseffektivt att utnyttja relativt olika andra kreditmöjligheter. Värdepappersbelåningen ökade med ca 68% till ca 450 mkr jämfört med genomsnittet under första halvåret. Antalet blankade aktier minskade till 2 500 000 aktier till ett värde av ca 60 mkr, vilket är en minskning med 40% jämfört med augusti månad. Möjligen minskade under september antalet privatpersoner som trodde att börsen skulle ned. Nordnets marknadsandelsutveckling var stark under tredje kvartalet. På både Stockholmsbörsen och Oslobörsen sattes nya rekord för kvartalet med 7,83% respektive 3,76% marknadsandel av antal avslut. Även på optionsmarknaden är Nordnets marknadsandelar höga. I indexoptioner under september var Nordnets marknadsandel respektive Internetmäklarnas totala marknadsandel 18,35% respektive 28,9%. Nordnet var med denna marknadsandel den största Internetmäklaren och totalt sett den andra största aktören på marknaden. Internetmäklarna totalt sett har tagit marknadsandelar de senaste månaderna. Internetaktiehandel i Sverige och Norge är bland de mest utvecklade i världen. På både Stockholmsbörsen och Oslobörsen nådde Internetmäklarnas marknadsandelar rekordhöga nivåer för tredje kvartalet sammantaget. På Stockholmsbörsen uppgick den till 21,56% av antal avslut och på Oslobörsen till 23,18% vilket är de högsta andelarna någonsin för ett kvartal. På fondsidan har det stigande börsintresset visat sig bland annat genom att räntefonderna inte får plats på 10-i-topp listan. Privatpersoner har framförallt valt att köpa hedgefonder, svenska aktiefonder och årets vinnarfonder i form av East Capitals Rysslands- och Baltikumfonder. Storbankernas fonder fortsätter att lysa med sin frånvaro." De 10 mest handlade aktierna på Stockholmsbörsen hos Internetmäklarna i september [REMOVED GRAPHICS] De 10 mest handlade aktierna hos Internetmäklarna under september 2003. Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Stocknet, Aktiedirekt och Skandiabanken. Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen. [REMOVED GRAPHICS] Marknadsandelar av antal avslut på Stockholmsbörsen för Internetmäklarna totalt och för Sveriges största Internetmäklare Nordnet. Period: juni 2002 till september 2003. Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Aktiedirekt, Skandiabanken, Länsförsäkringar Bank, Stocknet och Netfonds. Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen. [REMOVED GRAPHICS] Marknadsandelar av antal avslut på Stockholmsbörsen under september 2003 för de 15 största mäklarfirmorna och bankerna. Källa: Stockholmsbörsen. [REMOVED GRAPHICS] Marknadsandelar av antal avslut på Oslobörsen för Internetmäklarna totalt och för den på Oslobörsen tredje största Internetmäklaren Nordnet. Period: juni 2002 till septemberi 2003. Marknadsandelarna i augusti 2003 var de högsta någonsin med 22,9% för Internetmäklarna totalt och med 3,8% för Nordnet. Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Skandiabanken, Stocknet och Netfonds. Källa: Nordnet och Oslobörsen. [REMOVED GRAPHICS] Marknadsandelar i OMX indexoptioner för Internetmäklarna totalt och för den på optionsmarknaden största Internetmäklaren Nordnet. Period: juni 2002 till september 2003. Marknadsandelarna i juli 2003 var de högsta någonsin med 36,9% för Internetmäklarna totalt och med 23,7% för Nordnet. Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza och E*trade. Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen. 10 mest handlade fonderna i september 2003 på Nordnets fondtorg [REMOVED GRAPHICS] Nordnets mest handlade fonder under september 2003. Hedgefonder tar sex av de tio platserna. Övriga platser går till aktiefonder. Inga fonder från storbankerna kommer in på listan. Källa: Nordnet För ytterligare information kontakta: Jessica Gertun, marknadschef Nordnet, 08-506 330 30, 0709-697424, email: jessica.gertun@nordnet.se. Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu . ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/02/20031002BIT00710/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/02/20031002BIT00710/wkr0002.pdf

Nordnet är en digital bank för investeringar och sparande, som finns i hela Norden. Nordnet Bank AB, säte: Stockholm, org.nr 516406-0021www.nordnet.se