Ökad aktiehandel i april för Internetmäklarna

Ökad aktiehandel i april för Internetmäklarna Under april månad ökade intresset för aktiemarknaden från privatpersoner. Internetmäklarnas omsättning ökade med närmare 10% och antalet avslut steg med ca 2% jämfört med mars månad. "Under april såg vi att våra kunder spred sin handel till fler aktier jämfört med mars. En anledning till detta är att många företag kom med sina kvartalsrapporter under april, vilket ökade intresset för flera aktier", säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet. I april åkte Assa Abloy ut från 10-i-topp listan över de på nätet mest handlade aktierna, med avseende på antal avslut, och Bure kom in på listan. "Våra kunder tycker om att handla i aktier som har kraftiga kursrörelser och därför är även aktier med låg aktiekurs i kronor intressanta, då de ofta rör sig mycket i procent räknat" säger Jessica Gertun. Den mest omsatta aktien av Internetmäklarnas kunder är som vanligt Ericsson, följd av Skandia, ABB, Nokia och TeliaSonera. Internetmäklarnas Antal avslut april Antal avslut 10-i-topp-lista mars Ericsson B 70 294 80 774 Skandia 22 322 17 082 ABB 11 870 15 610 Nokia 7 107 6 914 TeliaSonera 6 221 7 111 TeleLogic 5 444 2 375 Bure 4 957 1 951 Nordea 3 452 5 466 Hennes & Mauritz 3 305 3 143 Securitas 3 156 4 135 Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under april 2003. Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza och E*trade. Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen. Stort intresse för Hedgefonder och Östeuropa Det osäkra börsklimatet gjorde att intresset för ränteplaceringar var fortsatt stort i april. Hedgefonder fortsätter dock att vara ett huvudalternativ för privatpersoners fondsparande. Tydligt är också att Östeuropa och Ryssland får ett inflöde av kapital. "Det osäkra börsklimatet på de stora traditionella aktiemarknaderna gör att fondspararna söker sig till de fonder som har visat positiv avkastning under de senaste åren. Till dessa hör många räntefonder, hedgefonder och faktiskt även Rysslandsfonder. Vi tror att intresset för hedgefonder och Östeuropa kommer att fortsätta, säger Jessica Gertun. 10 mest handlade fonderna under april 2003 1. Länsförsäkringar 6. Länsförsäkringar Obligationsfond Penningmarknadsfond 2. East Capital Baltikum 7. Didner & Gerge Aktiefond Sverige 3. Lynx (hedgefond) 8. Erik Penser Aktieindex Sverige (OMX) 4. Skandia Realräntefond 9. Lannebo Sverige 5. East Capital Ryssland 10.Erik Penser Hedgefond Tabell 2: Nordnets mest handlade fonder under april 2003 Källa: Nordnet För ytterligare information kontakta: Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424 jessica.gertun@nordnet.se Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK- försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk och Eurotrade www.eurotrade.lu . ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030502BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030502BIT00410/wkr0002.pdf

Nordnet är en digital bank för investeringar och sparande, som finns i hela Norden. Nordnet Bank AB, säte: Stockholm, org.nr 516406-0021www.nordnet.se