Storslam för Hedgefonder i september

Storslam för Hedgefonder i september Under september månad är det återigen hedgefonder som fick det mesta av privatpersoners kapitalinflöden på Nordnets fondtorg. Trots att intresset för aktiemarknaden har ökat så väljer många att placera i hedgefonder. Av de tio mest handlade fonderna tog hedgefonder inte mindre än sex av platserna. Det visar statistik som Nordnet har tagit fram över fondhandeln i september månad. Börsoptimismen visas ändå genom att inga räntefonder får plats på listan. Privatpersoner har framförallt valt att köpa hedgefonder, svenska aktiefonder och årets vinnarfonder i form av East Capitals Rysslands- och Baltikumfonder. "När privatpersoner kan välja mellan flera olika förvaltare ser vi som vanligt att det är de framgångsrika nischförvaltarnas fonder och inte storbankernas fonder som drar till sig det största intresset", säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet. 10 mest handlade fonderna under september 2003 1. Helios (hedgefond - i -fond) 2. Didner & Gerge Aktiefond Sverige 3. Lynx (hedgefond) 4. Zenit (hedgefond) 5. Futuris (hedgefond) 6. East Capital Ryssland 7. East Capital Baltikum 8. Tanglin (hedgefond) 9. Lannebo Sverige 10. Erik Penser Hedgefond Nordnets mest handlade fonder under september 2003 Källa: Nordnet För ytterligare information kontakta: Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu . ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00270/wkr0002.pdf

Nordnet är en digital bank för investeringar och sparande, som finns i hela Norden. Nordnet Bank AB, säte: Stockholm, org.nr 516406-0021www.nordnet.se