Nordstjernan Ventures investerar i WLAN-bolaget Aptilo

Nordstjernan Ventures investerar i WLAN-bolaget Aptilo Nordstjernan Ventures, dotterbolag till Nordstjernan AB, genomför sin tredje investering. Investeringen görs i WLAN-bolaget Aptilo Networks AB tillsammans med Skanditek Industriförvaltning AB. Nordstjernan Ventures och Skanditek Industriförvaltning investerar tillsammans i Aptilo Networks AB. Bolaget utvecklar och marknadsför avancerade systemlösningar för fasta och trådlösa olicensierade nätverk baserad på standarden 802.11 (WLAN). Bland Aptilo Networks kunder återfinns såväl flygplatser och hotell som globala telekomoperatörer och oberoende internet- och hotspotsoperatörer. Marknaden för WLAN växer kraftigt vilket ger utrymme för många olika aktörer. Aptilo Networks har skapat sig en stabil position på marknaden och har mycket goda förutsättningar att bibehålla en ledande roll i WLAN- utvecklingen, bl a tack vare ett starkt partnerskap med Hewlett Packard, men även med Intel och Samsung. - Trots dagens bistra investeringsklimat för teknikbolag visar Nordstjernans och Skanditeks investering i Aptilo att det finns investeringsvilligt kapital för bärkraftiga affärsidéer. Kapitalet kommer att bidra till att förstärka vår position på marknaden och vår fortsatta internationella expansion, säger Torbjörn Wård, VD för Aptilo Networks. - Vi söker aktivt och selektivt efter bolag med tydlig kundnytta, stort teknikförsprång, betydande tillväxtpotential och bra ledning. Aptilo Networks uppfyller alla dessa krav mer än väl och vi tror mycket starkt på bolaget och marknaden säger Mats Kraitsik Kalvik, VD för Nordstjernan Ventures. Nordstjernan Ventures och Skanditek Industriförvaltning blir efter investeringen bolagets största ägare. Utöver detta finns option att investera ytterligare totalt 20 miljoner kronor. Båda investerarna kommer att vara representerade i bolagets styrelse. Ytterligare upplysningar lämnas av: Mats Kraitsik Kalvik, Nordstjernan Ventures, tel 08-788 50 34 Torbjörn Wård, Aptilo Networks AB, tel 08-50 89 89 03 Mer information finns på: www.ventures.nordstjernan.se www.aptilo.com www.skanditek.se Nordstjernan Ventures är ett helägt dotterbolag till investeringsföretaget Nordstjernan AB. Nordstjernan Ventures fokuserar på investeringar i tillväxtföretag med tekniska innovationer inom bl a industriell teknik, energiteknik och IT. Portföljen består för närvarande av tre bolag; Accra Teknik AB, Solsam Sunergy AB och Aptilo Networks AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00170/wkr0002.pdf