Intentia och Novada inleder ASP-samarbete

Report this content

Intentia och Novada inleder ASP-samarbete Novada System AB, helägt bolag till Novada AB, och Intentia Consulting Sverige har tecknat samarbetsavtal inom området ASP, Application Service Provider. Genom att kombinera de båda företagens kompetenser vill man erbjuda små och medelstora företag individuella IT-lösningar och helhetsåtaganden ur ett ASP-perspektiv. - Avtalet är strategiskt viktigt för alla inblandade parter, säger Bengt Göransson på Intentia, som ser en mycket stor potential i samarbetet med Novada. ASP (Application Service Provider) innebär att kunden hyr tillgången till program och drift via t ex Internet. Novadas kunder får omedelbar tillgång till Intentias ASP-tjänst Movex-On-Tap, och betalar hyra för den tid och de applikationer och funktioner man utnyttjar. Intentia levererar programvaran och Novada System står bakom infrastrukturen och tar hand om den dagliga servicen. ASP ger mindre och medelstora företag stora skalfördelar genom att behovet av egna IT-resurser och ständig utveckling av egen IT-kompetens minskar. Programversioner, uppdateringar, drift och säkerhet hanteras av ASP. Företagen behöver heller inte investera i egen IT-miljö och kan snabbt anpassa behoven efter företagets utveckling och konjunkturläget. - Betala per användare så sköter vi resten, säger Novadas VD Stig Norberg. - Att sälja applikationer per användare är en helt ny affärsidé på stark frammarsch. Novadas och Intentias kunder kan genom samarbetet få en hög servicenivå till en låg kostnad, jämfört med om de skulle stå för alla investeringar själva, konstaterar Stig Norberg. - Avtalet mellan Intentia och Novada System, innebär för Novada System att man breddar sitt tjänsteutbud väsentligt. För ytterligare information, kontakta Stig Norberg, VD Novada, stig.norberg@novada.com BG Hansson, Key Account Novada System AB, bg.hansson@novada.com www.novada.se Bengt Göransson, Intentia Consulting Sverige AB, bengt.göransson@intentia.se www.intentia.se Novada AB ( publ ) är en snabbväxande IT-koncern som arbetar med Systemintegration och Internet i kombination med IT säkerhet och bredbandskommunikation inom business to business. Novadas 7 helägda dotterbolag: System, Competence, Consulting, Control, Teletron, Logical Solutions och PTP Telecom. Huvudkontoret ligger i Malmö och filialkontor finns i Stockholm, Lund, Kungsbacka, Helsingborg, Halmstad, Kristianstad, Karlshamn, och Sundsvall. Etablering i Karlskrona pågår. Genom de olika förvärv som nu genomförs ökas omsättningen till ca 250 Mkr och antalet anställda till ca 133 personer. Novada är noterat på AktieTorget men avser att under tredje kvartalet i år ansöka om notering på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000706BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000706BIT00610/bit0002.pdf