OBDUCAT BELÖNADES FÖR BÄSTA TEKNOLOGI VID VÄRLDSMÄSSAN "NANO TECH 2003" I TOKYO

Det svenska teknikföretaget Obducat AB noterade stora framgångar vid

den internationella mässan ”Nano Tech 2003” som nu avslutats i Tokyo.

För sitt arbete i nanoteknologins framkant tilldelades Obducat utmärkelsen

”Super Small Technology Award”. Obducat var det enda svenska företag

som var representerat bland cirka 150 utställare.

Intresset kring utvecklingen inom nanoteknologi växer, och det avspeglades vid ”Nano Tech 2003”, som för andra året hölls i Makuhari Messe i Tokyo 26-28 februari. I år mer än fördubblades antalet besökare till drygt 24 000 personer.

Bland utställare från hela världen var Obducat det enda icke-japanska företag som belönades med en av de tio utmärkelser som delades ut av en internationell jury.

-Vi fick juryns samtliga röster i den här klassen och det är naturligtvis en stor framgång för oss, säger Patrik Lundström, VD Obducat AB. Utmärkelsen har uppmärksammats av TV och andra media här och den uppmärksamheten betyder mycket för vår fortsatta utveckling i Japan.

Obducat fick så sent som i februari företagets tredje japanska order avseende leverans av en NIL-maskin (Nanoimprintlitografi).

Till mässan i Tokyo hade Obducat skeppat en NIL-maskin från Malmö och kunde därigenom demonstrera den senaste tekniken bolaget utvecklat.

För ytterligare information kontakta:

Patrik Lundström, VD Obducat AB, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 38

Maria Svensson, Marketing Obducat AB, 040 – 36 21 23 eller 0703 – 27 37 42

För bilder från Nano Tech 2003 för fri publicering vänligen kontakta Maria Svensson på ovan nämnda telefonnummer.

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion av avancerade mikro- och nanostrukturer. Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan. Läs mer på www.obducat.com