OBDUCAT FÅR SIN TREDJE JAPANSKA ORDER PÅ KORT TID

Obducat AB – verksamt inom utveckling och produktion för mikro- och nanostrukturer – har genom sin japanska agent, Sumitomo Corporation, fått ännu en order. Beställningen avser Obducats 2,5” NIL-maskin (Nanoimprintlitografi) och ordervärdet är drygt 1 MSEK. University of Osaka planerar att använda NIL-maskinen i sitt nya center för nanoteknologi.

Ordern från University of Osaka är den tredje på kort tid från Japan. Den första fick Obducat från Dai Nippon Printing i december i fjol och i januari i år fick bolaget sin andra japanska order från RIKEN, ett välrenommerat forskningsinstitut.

University of Osaka kommer att använda Obducats NIL-maskin i sitt nybyggda Nanovetenskapliga och Nanoteknologiska Center. Detta ingår i universitetets Institut för Vetenskaplig och Industriell Forskning som bildades 1939. Nanoteknologicentret är främst inriktat på nanomaterial och nanokomponenter, elektronstråleteknik för nanoteknologi samt industriell nanoteknologisk överföring.

Vid den internationella mässan nano tech 2003 i Tokyo 26-28 februari medverkar Obducat som enda svenska företag. I sin monter kommer Obducat bl a att demonstrera en NIL-maskin i full produktion.

-Mässan i Tokyo ger oss tillfällen att ytterligare stärka våra kontakter på den japanska marknaden, säger Patrik Lundström, VD Obducat.

För ytterligare information kontakta:

Patrik Lundström, VD Obducat AB, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 38

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion av avancerade mikro- och nanostrukturer.

Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna.

Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik.

Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

Läs mer på www.obducat.com