OBDUCAT LEVERERAR MIKROSKOP

Metropolitan Police i London har beställt ett svepelektronmikroskop av Obducat AB.

Samtidigt levererar Obducat ett mikroskop till University of York.

Värdet av dessa senaste säljaktiviteter av Obducat i Storbritannien är drygt 3MSEK.

Dessutom har Obducat CamScan fått en order för uppgradering av mikroskopsystem hos Microelectronics Group vid Cavendish Laboratory, University of Cambridge.

Metropolitan Police i London har beställt ytterligare ett svepelektronmikroskop som komplement till de fyra som tidigare levererats. Vid det högt ansedda kriminaltekniska laboratoriet ska instrumentet framför allt användas för analys av ammunition från handeldvapen.

För c:a ett år sedan levererades ett identiskt instrument, som i dag används 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan.

Microelectronic Laboratory, University of York i England, har beställt ett högupplösande svepelektronmikroskop som ska installeras i renrum för användning inom olika mikrolitografiprojekt. Laboratoriet har ett världsrykte inom ytvetenskap. Försäljningen har även resulterat i ett viktigt samarbete inom vidareutveckling av avancerade elektronkolumner för svepelektronmikroskop.

Cavendish Laboratory vid University of Cambridge har beställt utrustning som möjliggör uppgradering av ett mikroskop som tidigare levererats av Obducat.

För ytterligare information:

Patrik Lundström, VD Obducat AB, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 38

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier och processer för produktion och analys av mycket små strukturer.

Obducat AB:s tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik, nanoimprintteknik samt den patenterade etstekniken EFAACE.

Obducat AB finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

Läs mer på www.obducat.com