Obstecare erhåller patent i Europa

EPO – European Patent Office, låter meddela att de avser bevilja ObsteCares patentansökan nr 06825636 för europamarknaden. Ansökan görs genom European Patent Convention, EPC vilket är en överenskommelse mellan drygt trettio europeiska länder – en mycket viktig marknad för ObsteCare.

- Det är mycket glädjande att vi nu kan befästa våra immateriella rättigheter för den europeiska marknaden. Det är här vi för närvarande har vårt största fokus, säger Johan Itzel, VD för ObsteCare AB.

Det här bygger på ett tidigare patent beviljat för USA och ger ObsteCare ett skydd på den europeiska marknaden i minst sju år.

För mer information:

+46 70 742 24 64

ObsteCares affärsidé är att erbjuda innovativa lösningar för förlossningsvården med fokus på kvinnan för att skapa tryggare förlossningar och förbättra vården till förmån för mamman, barnet och förlossningskliniken. Långdragna förlossningar är ett stort problem vid förlossningskliniker världen över, som oftast beror på värksvaghet. Värksvaga kvinnor är en svårbehandlad och mycket resurskrävande grupp. Värksvaghet leder till onödigt lidande och belastar sjukvårdens resurser hårt.

En allmänt accepterad siffra är att 40 procent av alla förstföderskor drabbas av värksvaghet.