Islands Börs ny partner i NOREX-alliansen

Islands Börs ny partner i NOREX-alliansen Den isländska börsen undertecknade i dag de slutliga avtalen med Köpenhamns Fondbörs och OM Stockholmsbörsen avseende deltagande i börsalliansen NOREX. Undertecknandet skedde i Keflavik på Island i närvaro av NOREX-alliansens styrelse. Enligt avtalet kommer Islands Börs att överföra sin handel i aktier och obligationer till SAXESS, det gemensamma handelssystemet för NOREX, vilket planeras ske under hösten 2000. NOREX mål är att erbjuda investerare, emittenter och medlemmar en kostnadseffektiv nordisk värdepappersmarknad med hög kvalitet. NOREX- alliansen är den första fungerande börsalliansen med ett gemensamt system för aktiehandel, harmoniserat regelverk och harmoniserade krav för handel och medlemskap mellan de deltagande länderna. NOREX består i dag av Köpenhamns Fondbörs, Islands Börs och OM Stockholmsbörsen. Oslo Börs och de baltiska börserna har tecknat avsiktsförklaringar om att ansluta till alliansen. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Hans-Ole Jochumsen, styrelseordförande i NOREX och börschef på Köpenhamns Fondbörs tel +45 33 77 02 02 eller mobil +45 40 20 00 08 Stefan Halldorsson, börschef Islands Börs tel +354 525 2800 eller mobil +354 897 03 33 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/15/20000615BIT01150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/15/20000615BIT01150/bit0002.pdf