OM introducerar Sveriges första börshandade fond - XACTOMX - den 30 oktober

OM introducerar Sveriges första börshandlade fond - XACTOMX - den 30 oktober Nu står det klart att XACTOMX , Sveriges första börshandlade fond, kommer att börja handlas måndagen den 30 oktober 2000 genom notering på OM Stockholmsbörsens Fondlista. Vi är glada att kunna erbjuda ett nytt finansiellt instrument som på flera sätt kommer att revolutionera den svenska kapitalmarknaden. Med XACTOMX får både privata och institutionella investerare enkelt och till en låg kostnad tillgång till de populäraste aktierna i Sverige, och för första gången blir det möjligt att handla fondandelar med prissättning i realtid, säger Stefhan Klang, VD för XACT Fonder. XACTOMX blir först in på vår nya Fondlista och kompletterar vårt utbud av aktier och derivatinstrument. Det är en stor nyhet att vårt produktsortiment utvidgas och ett viktigt steg i OMs satsning på börshandlade fonder, säger Carl Johan Högbom, OM Stockholmsbörsens VD. XACTOMX är en indexbaserad aktiefond som kommer att följa OMX. Från och med handelsstarten den 30 oktober kan andelar i fonden köpas och säljas av var och en på samma sätt som börsnoterade aktier. Redan idag är fonden öppen för placerare som i utbyte mot en exakt OMX-portfölj kan förvärva andelar i fonden i minimiposter om OMX-värdet (idag ca 1230) multiplicerat med 5000. OMs dotterbolag XACT Fonder AB har den 29 september 2000 erhållit Finansinspektionens tillstånd att bedriva fondverksamhet och annan näringsverksamhet. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Stefhan Klang, VD, XACT Fonder 08-405 70 61 Carl Johan Högbom, VD, OM 08-405 68 72 Stockholmsbörsen Anna Eriksson, informationschef, 08-405 66 12 OM Gruppen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00080/bit0002.pdf