OM etablerar driftcentral i New Jersey

OM etablerar driftcentral i New Jersey OM har etablerat en driftcentral i New Jersey för att kunna tillgodose marknadens efterfrågan inom management services och hosting. Det blir OMs andra driftcentral i New York-området, utöver den nuvarande anläggningen på Manhattan. Den nya etableringen är ett led i OMs satsning på vidare tjänster inom affärsområdet Global Services som levererar management services och hostingtjänster för finansiella företag och energimarknader. Tidigare under 2002 förvärvade OM Sveriges mest avancerade driftcentral, Hostmark, och för närvarande bygger OM en ny anläggning i Sydney. Driftcentralen i New Jersey kommer att vara i drift dygnet runt. Vårt mål är att vara marknadens mest eftertraktade partner när det gäller kostnadseffektiv och tillförlitlig outsourcing av verksamhetskritiska tjänster för finans- och energimarknaderna över hela världen, säger Carl-Magnus Hallberg, chef för Global Services på OM. Vår nya driftcentral stärker oss på USA-marknaden och ger oss möjlighet att uppnå det målet. OM började expandera sitt Global Service-erbjudande under hösten 2001 med målet att leverera management services och hostingtjänster för tillämpningar som stöder hela transaktionskedjor och där absolut driftsäkerhet är ett krav. I dag sköter OM 13 börser för kunder över hela världen. En av dem är SFE Corporation där OM med clearingteknik och supportfunktioner sköter driften. OM har inom affärsområdet Global Services 250 anställda över hela världen och uppehåller dygnetruntverksamhet och supporttjänster i Stockholm, New York och Sydney. Det är ett välkänt faktum att det kostar mindre att outsourca jämfört med att utveckla och driva verksamheter inom företaget. Det har gjort att outsourcing idag är en het tillväxtmarknad. OM är i dag världens största börsoperatör och vi är övertygade om att finansiella företag och energiföretag kommer att vilja dra fördel av vår infrastruktur och vår kompetens inom drift av komplexa verksamheter. Vi ska göra allt vi kan för att ta oss in i dessa företag, säger Michael Healey, OMs general manager för Global Services i USA. Utöver management services och hosting kommer OM att erbjuda business continuity services, det vill säga system som garanterar att verksamheten inte äventyras vid driftstörningar. OMs driftcentral i New Jersey förväntas vara i full gång under det fjärde kvartalet 2002. OM är en världsledande leverantör av transaktionsteknologi. OM erbjuder systemlösningar för banker, mäklarfirmor, clearinghus och andra finansiella institutioner samt aktörer på världens energimarknader. OM har mer än 100 kunder i 20 länder över hela världen. OM äger och driver också börser och clearingverksamhet. OM är noterat på Stockholmsbörsen. För ytterligare information, se www.om.com. För mer information eller kommentarer, var vänlig kontakta Anna Eriksson + 46 70 554 52 06 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT00910/wkr0002.pdf