Jukka Ruuska utnämnd till ny VD för Stockholmsbörsen

Jukka Ruuska utnämnd till ny VD för Stockholmsbörsen Den 1 januari 2005 tillträder Jukka Ruuska som VD för Stockholmsbörsen. Han kommer även att fortsätta verka i sin roll som chef för divisionen OMX Exchanges. Efter sammanslagningen av OM och HEX 2003, blev Jukka Ruuska chef för OMX Exchanges och vice VD för OMX. Från 2000 och fram till sammanslagningen var Jukka Ruuska VD för HEX. Mellan åren 1988-2000 var han verksam på olika poster i företag såsom HTC, Finnet Group, Prospectus Oy och Kansallis-Osake-Pankki. Jukka Ruuska och hans familj, som nu bor i Helsingfors, flyttar till Stockholm vid årsskiftet. "Vi satsar för fullt på att skapa en integrerad nordisk marknad. Eftersom Jukka har arbetat med integreringen sedan sammanslagningen av börserna inom OMX, föll det sig naturligt att utnämna Jukka till VD för Stockholmsbörsen. Med Jukkas kompetens och erfarenhet av de europiska och finska finansmarknaderna kan vi smidigt och effektivt fortsätta arbetet med den nordiska integreringen", säger Magnus Böcker, styrelseordförande för Stockholmsbörsen och VD för OMX. "Jag och min familj tycker att det ska bli mycket spännande. För mig blir det en stimulerande uppgift att leda Stockholmsbörsens och OMX Exchanges arbete med att skapa en fullständigt integrerad nordisk och baltisk värdepappersmarknad", säger Jukka Ruuska. Henrik Paulsson, tillförordnad VD för Stockholmsbörsen, fortsätter sitt arbete som chef för affärsområdet Derivatives Markets inom OMX Exchanges. Jouni Torasvirta fortsätter sitt arbete som chef för affärsområdet Cash Markets och som VD för Helsingforsbörsen. Pressträff klockan 14.00 idag En pressträff där det ges möjlighet till kortare intervjuer med Jukka Ruuska kommer att hållas klockan 14.00 idag i OMX lokaler på Tullvaktsvägen 15 (Frihamnen), Stockholm. För mer information, vänligen kontakta Magnus Böcker, VD OMX, 08 405 66 44 Jukka Ruuska, vice VD OMX och chef för divisionen OMX Exchanges, +358 9 6166 72 00 Annika Molander, Informationschef OMX Exchanges Stockholm, 08 405 66 10 Mari Häyry, Informationschef OMX Exchanges Helsingfors, +358 9 6166 72 06 Om OMX | OMX äger och driver norra Europas största värdepappersmarknad och är en världsledande leverantör av marknadsplatstjänster och lösningar för finans- och energimarknaden. OMX består av två divisioner: OMX Exchanges och OMX Technology. OMX Exchanges äger och driver marknadsplatserna i Stockholm, Helsingfors, Tallinn, Riga och Vilnius samt värdepapperscentralerna i Finland, Estland och Lettland. Genom OMX Exchanges erbjuder OMX tillgång till 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. OMX Technology levererar transaktionsteknologi och processing- och outsourcinglösningar. OMX är noterat på Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen. För mer information, besök www.omxgroup.com CV Jukka Ruuska Den 1 januari tillträder Jukka Ruuska som VD för Stockholmsbörsen, som ingår i divisionen OMX Exchanges inom OMX. Sedan september 2003 är Jukka Ruuska också vice VD för OMX och chef för divisionen OMX Exchanges. Den 1 januari 2000 började Jukka Ruuska som VD för dåvarande HEX-koncernen vilken innefattade Helsingforsbörsen, den finska värdepapperscentralen samt börserna och värdepapperscentralerna i Tallinn och Riga. Jukka Ruuskas befattningar mellan 1988 - 2000: 1997 Direktör, Corporate Planning, HTC (telekommunikation) 1996 Direktör, Corporate Planning, Finnet Group (telekommunikation) 1994 Vice VD, Prospectus Oy (investmentbank) 1992 First Vice President, Investment Banking, Kansallis-Osake-Pankki 1990 Avdelningschef, Investment Banking, Kansallis-Osake-Pankki 1988 Vice avdelningschef, Investment Banking, Kansallis-Osake-Pankki Andra befattningar 2004- EDX London, styrelseledamot 2004- NOREX, ordförande 2004- FESE (Federation of European Securities Exchanges), vice ordförande 2003- VR Group Ltd, (finska järnvägen), styrelseledamot 2001- Tallinnbörsen, styrelseordförande 2000- Finska värdepapperscentralen, styrelseordförande 2000- The Finnish Foundation for Share Promotion (finsk stiftelse för aktiehandelsfrämjande), styrelseledamot Jukka Ruuska föddes 1961 i Espoo i Finland. 1986 tog han juristexamen vid universitetet i Helsingfors och 1998 en civilekonomexamen vid tekniska högskolan i Helsingfors. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/12/20041112BIT21030/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/12/20041112BIT21030/bild.html Bilder

Om oss

OMX driver norra Europas största värdepappersmarknad samt erbjuder driftstjänster och systemlösningar till företag på finans- och energimarknader världen över.