Onoterat AB – Ägarspridningsavtal med Kiwok Nordic AB

Onoterat AB (publ) har ingått ett avtal med Kiwok Nordic AB (publ), att genom utdelning ägarsprida aktier för ca 0,7 MSEK i bolaget. Onoterat AB (publ) kommer även bistå Kiwok ledning med rådgivning och marknadsföring inför noteringsprocessen Q1 2021. Detta är Onoterat AB första ägarspridning avtal.

Kiwok Nordic AB (publ) riktar sig till vårdgivare och erbjuder innovativa lösningar för distansmonitorering av patienter för att tidigt upptäcka och förebygga ohälsa, ställa diagnos och följa upp behandling samt separera olika patientgrupper. Lösningarna ökar vårdresultat, jämlikhet, hållbarhet, tillgänglighet och patientengagemang och de möjliggör behandling hemma, minskar besök och beläggning på sjukhus samt ökar säkerheten för vårdpersonalen vilket gör att vi kan behandla fler patienter till en lägre kostnad. Styrelsen i Kiwok Nordic AB har inlett en dialog med marknadsplats om listning (notering) av bolagets B-aktie under Q1 2021, och genomför under oktober-november en nyemission för att uppkapitalisera Kiwok med sex (6) miljoner kronor och därmed skapa resurser för att delta i den snabba förändringen av marknaden och införandet av lösningar för hemsjukvård som nu sker. Bolaget värderas till 49 miljoner kronor inför nyemissionen.

”Den pågående pandemin har påskyndat förändringen att flytta ut vården från sjukhusen närmre patienten. En process som stöds av Kiwoks lösningar inom specifikt hjärtmätningar (EKG) under flera dygn. Ett flertal upphandlingar pågår nu bland svenska regioner och internationell sjukvård omfattande s k e-hälsoprodukter, varvid Kiwok produkter väntas ingå via partneravtal med bla Combitech, Nordic Health Innovation och Medipal”, säger Göran Carlsson, VD för Kiwoks Nordic AB.

”Det skall bli mycket intressant att följa Kiwok Nordic framtida resa, och dess möjligheter som nu uppkommer för mindre medtech bolag i denna känsliga period pga COVID-19. För Onoterat AB är detta vårt första sk ägarspridningsavtal, och vi bedömer att det finns en god efterfrågan för denna typ finansiella tjänst för entreprenörsbolag som vill till en noterad marknad ” säger Lars-Erik Bratt, VD för Onoterat AB (publ).

Onoterat AB (publ) kommer kalla till en extra bolagsstämma för beslut om utdelning av aktier i Kiwok Nordic AB (publ), efter Kiwok genomfört sin nyemission (Pre-IPO) i november. En notering av aktierna i Kiwok Nordic AB (publ) beräknas kunna ske under första kvartalet 2021.

Detta är sådan information som Onoterat AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2020, kl 08:50 CEST.

Onoterat AB är ett etablerat investerings- och rådgivningsbolag verksamt inom venture sektorerna entertainment & gaming, e-commerce/brands och fintech. Onoterat AB:s affärsidé att tillhandahålla oberoende företagsrådgivning och finansieringslösningar till svenska tillväxtbolag, samt aktivt förvalta bolagets egna kapital i aktieägarnas intresse. Bolaget har varit verksamt med nuvarande affärsidé sedan våren 2016. Bolaget är noterat på NGM Nordic SME. För mer information se www.onoterat.se