Internationell lansering av Optovents teknologiplattform

MEDTEC - Europas största mässa för business-to-business inom medicinteknik: Internationell lansering av Optovents teknologiplattform Optovent har utvecklat ett kretskort för OEM försäljning, RtR Fully Featured Board (FFB), som gör det möjligt att implementera RtR-teknologi i andra tillverkares medicinska apparater inom patientövervakning. På Europas största mässa för producenter och underleverantörer av medicinsk teknik, MEDTEC i Amsterdam den 11-13 oktober, lanserar Optovent sin patenterade teknologi för världseliten inom medicinteknisk tillverkning. - Nu går vi kraftfullt gå ut och marknadsför vår RtR-teknologi. Målet är att etablera den patenterade RtR-teknologi som en standardmetod för andnings-övervakning och mätning av andningsfrekvens. Världsmarknaden för utrustning av patientövervakning uppskattades 1999 till 20 miljarder kronor. Vår teknologi kan ersätta och komplettera annan teknik för andningsmätning som inte fungerar tillfredsställande idag, berättar Christer Jacobsson, Vice VD för Optovent. Mäter andningen i realtid RtR står för Real-time Respiration, som innebär att man kontinuerligt kan kontrollera andningen i realtid. RtR FFB är ett litet kretskort som innehåller Optovents världspatenterade teknologi. Den kan byggas in i en mängd andra applikationer och kombineras med till exempel pulsoximetri eller annan viktig monitorering i en och samma apparat. Prismässigt ligger Optovents produkt i paritet med de OEM Boards som finns för pulsoximetri idag. Den stora försäljningspotentialen ligger inte i själva apparaten utan genom volymförsäljning av engångsprodukterna, Airdapters. MEDTEC är Europas största mässa för industrin inom medicinteknik. Här samlas alla stora internationella aktörer från hela världen. Mässan pågår i Amsterdam den 11-13 oktober. För mer information se www.optovent.se eller kontakta: Peter Benson, VD Optovent, mobil: 070-669 11 00 eller telefon: 08-564 808 90. Om svår att nå, Gabriella Finnborg, Prat Finnborg, mobil: 070-864 44 15 eller telefon: 08-662 73 95. Optovent AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt innovationsföretag som utvecklar och marknadsför system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning. Företaget har utvecklat en patenterad teknologi för andningsövervakning. RtR (Real-time Respiration)-teknologi ingår i olika system för övervakning av patienters andningsmönster i realtid och larm vid andningsstillestånd. Teknologin har många användningsområden som post-operativ vård, dagkirurgi, transportmedicin och öppenvård. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00700/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00700/bit0002.pdf